
Autorius: traders.lt, Parašyta: 2013-02-23 01:22.
URL: https://www.traders.lt/page.php?id=16001
Europoje numeris vienas sportas be jokios konkurencijos yra futbolas, kuris tai pat dominuoja ir kitose pasaulio regionuose. Kadangi Europoje žaidžia patys geriausi futbolininkai pasaulyje bei šiame žemyne įsikūrę patys stipriausi ir žinomiausi pasaulyje futbolo klubai, kurių daugelis gyvuoja daugiau nei šimtą metų, tad neverta stebėtis, jog tarp dešimties didžiausias pajamas praėjusiame sezone uždirbusių pasaulio futbolo klubų, visi yra būtent iš Europos. Tad šįkart laisvalaikio straipsnio rubrikoje trumpai susipažinkime su dešimt didžiausias pajamas uždirbusių pasaulio futbolo klubų.
Nors Europoje, o ypač Pietinėje jos dalyje (Ispanijoje ir Italijoje), kur žmonės itin myli futbolą, šiuo metu vyrauja rimta krizė, t.y. taupymas ir valstybės išlaidų mažinimas, bedarbystės didėjimas, šalių ekonomikų smukimas, globalūs didieji futbolo klubai ir toliau sugeba didinti savo pajamas, tiesa, vidutiniai ir smulkieji Europos futbolo klubai iš ties susiduria su didesnėmis ar mažesnėmis problemomis. Pirmojo dvidešimtuko klubų bendros pajamos per praėjusį sezoną išaugo dešimt procentų ir siekia 4,8 milijardus eurų. Palyginus su 1996 - 97 metų sezonu, šios pajamos šoktelėjo keturis. Prognozuojama, kad per šį sezoną dvidešimties daugiausiai pajamų uždirbančių futbolo klubų bendrą uždirbtų pajamų vertė viršys penkis milijardus eurų.
Pirmajame dvidešimtuke tėra penkių valstybių klubai: septyni iš Anglijos (Man Utd, Chelsea, Arsenal, Man City, Liverpool, Tottenham ir Newcastle), penki iš Italijos (Milan, Juventus, Inter, Napoli, Roma), keturi iš Vokietijos (Bayern, Borussia, Schalke, Hamburg), du iš Ispanijos (Real ir Barcelona) bei du iš Prancūzijos (Marseille, Lyon).
10 pasaulio futbolo klubų, kurie 2011-12 metų sezone uždirbo didžiausias pajamas (reitingas sudarytas remiantis Deloitte surinkta ir pakoreguota informacija, t.y. šis reitingas atspindi pasaulio futbolo klubų pajamas iš tiesioginės veiklos. Futbolo klubų pajamos yra suskirstytos į tris kategorijas: rungtynių dienos, transliacijų ir komercinės):
1. (1.) Real Madrid CF praėjusio sezono pajamos sudarė 512,6 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 479.5 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 6.9 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 40,1 procentu.
Madrido Real futbolo klubas tapo pirmuoju sporto klubu pasaulyje, kurio sezono arba metinės pajamos viršijo 500 mln. eurų ribą. Palyginimui, per 1996 - 97 metų sezoną šio klubo uždirbtos pajamos sudarė 85 mln. eurų. Per praėjusį sezoną Real daugiausiai pajamų, t.y. 199.2 mln. eurų, kurios sudarė 39 procentus bendrų pajamų vertės, uždirbo už parduotas savo rungtynių transliacijas (Ispanijos čempionato ir taurės rungtynių, UEFA Čempionų lygos bei draugiškų rungtynių). Palyginus su ankstesniu sezonu, šios srities pajamos, daugiausia dėka žaistų draugiškų rungtynių, ūgtelėjo 9 procentais. 187.2 mln. eurų vertės pajamas, kurios sudaro 36 procentus visų pajamų vertės, šis klubas susižėrė iš komercinės veiklos. Šios srities pajamos, daugiausiai dėl didėjusių komandos atributikos pardavimų ir sudarytų naujų rėmimo sutarčių, tai pat per praėjusį sezoną ūgtelėjo devyniais procentais. Tuo tarpu Ispanijos čempionų rungtynių dienos pajamos per praėjusį sezoną, lyginant su ankstesniu sezonu, ūgtelėjo dviem procentais iki 126.2 mln. eurų, kas sudarė ketvirtadalį visų uždirbtų pajamų vertės. Real klubo valdžia neseniai pranešė, kad ketinama padidinti savo stadiono talpą, t.y. ketinama padidinti vietų skaičių verslo atstovams, be to ketinama sukurti papildomus patogumus žiūrovams. Tokiu būdu klubas tikisi ateityje padidinti savo rungtynių dienos pajamas.
2. (2.) FC Barcelona praėjusio sezono pajamos sudarė 483 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 450.7 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 7 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 56,3 procentais.
Nors praėjęs sezonas dabartiniais Barcelona standartais šiam klubui nebuvo itin sėkmingas, nes neskaitant dviejų super taurių ir Fifa pasaulio klubų taurės, dar buvo iškovota tik Ispanijos Karaliaus taurė, tačiau tai nesutrukdė šiam klubui ir toliau pastebimai didinti pajamas iš komercinės veiklos, kurios per praėjusį sezoną ūgtelėjo dar ketvirtadaliu iki 186.9 mln. eurų, o tai sudarė net 39 procentus visų pajamų vertės, t.y. didžiausia pajamų dalis buvo uždirbta būtent iš komercinės veiklos. Per paskutinius du sezonus šio klubo pajamos iš komercinės veiklos šoktelėjo net 53 procentais. Tai visų pirma yra susiję su tuo, kad klubas sudarė penkių metų trukmės bei 165 mln. eurų vertės, t.y. kas metus klubas gaus po maždaug 30 mln. eurų, reklamos ant komandos marškinėlių sutartį su Qatar Sports Investments. Tuo metu tai buvo rekordinės vertės tokio tipo sutartis. Tokiu būdu šis klubas atsisakė daugiau nei šimtą metų gyvavusios tradicijos žaisti be reklamų ant savo marškinėlių. Tiesa, jau iki šios sutarties Barcelona buvo sudariusi sutarti su Unicef dėl socialinės šios organizacijos reklamos ant savo marškinėlių, tad penkis sezonus šis klubas ant savo marškinėlių buvo užsidėjęs minėtos organizacijos užrašą bei dalyvavo įvairiose jos socialinėse akcijose bei skirdavo dalį savo pajamų šiai organizacijai. Iš savo rungtynių transliacijų pardavimo per praėjusį sezoną Barcelona uždirbo 179.8 mln. eurų vertės pajamas, kas sudarė 37 procentus visų pajamų vertės. Palyginus su ankstesniu sezonu, šios srities pajamos, dėl to, jog buvo gautos mažesnės pajamos iš UEFA, nes skirtingai nei ankstesnį sezoną, šįkart Barcelona į finalą nepateko ir jo nelaimėjo, smuktelėjo dviem procentais. Tuo tarpu Barcelona rungtynių dienos pajamos per praėjusį sezoną, lyginant su ankstesniu sezonu, ūgtelėjo penkiais procentais iki 116.3 mln. eurų, kas sudarė 24 procentus visų pajamų vertės. Barcelona vadovybė tai pat svarsto galimybę pertvarkyti savo dabartinį stadioną, arba ketinama statyti naują modernų stadioną. Tokiu būdu ketinama padidinti klubo rungtynių dienos pajamas.
3. (3.) Manchester United FC praėjusio sezono pajamos sudarė 395,9 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 367 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 7.9 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 21,8 procentais.
Praėjęs sezonas šiam garsiam futbolo klubui, kalbant apie pasiekimus futbolo aikštėje, nebuvo itin sėkmingas, tačiau nepaisant to, jo pajamos, tiesa dėl teigiamo valiutų kursų poveikio, ūgtelėjo, tačiau kalbant apie pajamas svarais, jos smuktelėjo trimis procentais. Daugiausia pajamų Manchester United uždirbo ir komercinės veiklos. Šios srities pajamos ūgtelėjo keturiolika procentų iki 145.4 mln. eurų, kas sudarė 37 procentus visu pajamų vertės. Komercinių pajamų augimą lėmė sudaryta reklaminė sutartis su DHL kompanija. Verta paminėti ir tai, jog Manchester United su Amerikos automobilių gamintoja General Motors sudarė rekordinės vertės septynių metų trukmės sutarti dėl Chevrolet reklamos ant šio klubo marškinėlių. Bendra sutarties, kuri įsigalios nuo 2014/15 metų sezono, vertė siekia net 559 mln. dolerių, t.y. kas sezoną šis klubas septynis metus gaus po maždaug 70 mln. dolerių arba 54 mln. eurų už Chevrolet užrašą ant savo marškinėlių. Iš savo rungtynių transliacijų pardavimo minimas klubas per praėjusį sezoną uždirbo 128.5 mln. eurų, kas sudarė 32 procentus visų pajamų vertės. Šios srities pajamos, dėl to, kad klubas labai anksti pasitraukė iš UEFA Čempionų lygos varžybų, t.y. tuo pačiu sužaidė mažiau rungtynių, susitraukė vienuolika procentų. Dėl tos pačios priežasties smuko ir rungtynių dienos pajamos, kurios susitraukė irgi vienuolika procentų iki 122 mln. eurų, na o ši suma sudarė 31 procentą visų pajamų vertės. Beje, šio klubo akcijomis yra prekiaujama Niujorko biržoje.
4. (4.) FC Bayern Munich praėjusio sezono pajamos sudarė 368,4 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 321.4 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 14.6 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 24,9 procentais.
Nors šis Vokietijos futbolo klubas ir vėl antrus metus iš eilės nieko nelaimėjo ir tiek UEFA Čempionų lygoje, tiek ir šalies čempionate liko antras, tačiau palyginus su ankstesniu sezonu, šio klubo pajamos ūgtelėjo. Bayern pajamos iš komercinės veiklos ir toliau išlieka pačios didžiausios tarp visų futbolo klubų, be to per praėjusį sezoną, dėl pasirašytų naujų bei pratęstų iki tol galiojusių reklamos ir bendradarbiavimo sutarčių su Adidas, Imtech, Samsung ir Paulaner, bei dėl augusių atributikos pardavimų, šios srities pajamos tarp visų trijų sričių pasaulio futbolo klubų pajamų, pirmą kart per visą istoriją viršijo 200 mln. eurų sumą. Per praėjusį sezoną jos ūgtelėjo trylika procentų iki 201.6 mln. eurų ir sudarė net 55 procentus visų pajamų vertės. Miuncheno komandos rungtynių dienos pajamos, net nepaisant to, jog bilietų kainos į rungtynes nebuvo didintos, ūgtelėjo net beveik penktadaliu iki 85.4 mln. eurų, kas sudarė 23 procentus visų pajamų vertės. Taip iš dalies nutiko todėl, jog savo stadione per praėjusį sezoną, lyginant su ankstesniu sezonu, klubas sužaidė dviem rungtynėmis daugiau, be to ūgtelėjo rungtynių lankomumas. Iš savo rungtynių transliacijų pardavimo minimas klubas per praėjusį sezoną uždirbo 81.4 mln. eurų vertės pajamas, kas lyginant su ankstesniu sezonu, buvo virš trylikos procentų daugiau bei tai sudarė 22 procentus visų šio klubo pajamų vertės. Šį sezoną Bayern pratęsė savo reklamos ant marškinėlių sutartį su Deutsche Telekom. Sutartis pratęsta dar keturiems metams, na o klubas kasmet iš šios bendrovės už reklamą ant savo marškinėlių gaus po 30 mln. eurų.
5. (6.) London Chelsea FC praėjusio sezono pajamos sudarė 322,6 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 249.8 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 29.1 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 19,5 procentais.
Praėjusį sezoną Chelsea futbolo klubas pirmą kart per visą savo istoriją laimėjo UEFA Čempionų lygos turnyrą, be to tapo pirmuoju Londono klubu, kuris laimėjo šį trofėjų, t.y. Čempionų lygos taurę. Daugiausiai pajamų, t.y. 43 procentus visų pajamų vertės, šis klubas uždirbo iš savo rungtynių transliacijų pardavimo. Chelsea pajamos iš šios srities, daugiausiai dėl to, jog klubas nukeliavo iki pat UEFA Čempionų lygos finalo ir jį laimėjo, ūgtelėjo penkiolika procentų iki 139.4 mln. eurų. Londono futbolo klubo pajamos iš komercinės veiklos per praėjusį sezoną, dėl sudarytų naujų reklamos sutarčių, ūgtelėjo penkiolika procentų iki 87.1 mln. eurų, kas sudarė 27 procentus visų pajamų vertės. Klubo rungtynių dienos pajamos, daugiausiai dėl to, jog nuosavame stadione per praėjusį sezoną buvo sužaista trimis rungtynėmis daugiau, ūgtelėjo penkiolika procentų iki 96.1 mln. eurų, kas sudarė 30 procentų visų pajamų vertės. Chelsea norėtų padidinti savo gaunamas rungtynių dienos pajamas, na o tai ketinama daryti arba išplečiant dabartinį klubo stadioną, arba statant naują didesnės talpos stadioną.
6. (5.) London Arsenal FC praėjusio sezono pajamos sudarė 290,3 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 251.1 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 15.6 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 10 procentų.
Nors šis futbolo klubas eilinį sezoną iš eilės nieko nelaimėjo, tačiau jo uždirbtos pajamos ūgtelėjo. Arsenal rungtynių dienos pajamos sudaro didžiausią šio klubo uždirbtų bendrų pajamų dalį, t.y. net 41 procentą, ir tai yra vienintelis klubas tarp dvidešimties daugiausiai pajamų per praėjusį sezoną uždirbusių pasaulio futbolo klubų, kuris daugiausiai pajamų uždirba būtent iš šios srities. Londono klubo rungtynių dienos pajamos per praėjusį sezoną ūgtelėjo dviem procentais iki 117.7 mln. eurų. Už savo rungtynių transliacijas minimas futbolo klubas per praėjusį sezoną uždirbo 107.7 mln. eurų, kas sudaro 37 procentus visų pajamų vertės. Šios srities pajamos išliko faktiškai nepakitusios. Tuo tarpu Arsenal pajamos iš komercinės veiklos ir toliau išlieka itin kuklios. Dėl naujai sudarytų reklamos sutarčių, jos per praėjusį sezoną ūgtelėjo trylika procentų iki 64.9 mln. eurų, kas sudaro 22 procentus visų uždirbtų pajamų vertės. Minimas klubas norėtų padidinti savo pajamas iš komercinės veiklos. Šį sezoną buvo pratęsta bendarbiavimo sutartis su Emirates Airlines, tad padidės iš šios kompanijos gaunamos pajamos už reklamą, be to šį sezoną turėtų būti pratęstas Arsenal ir Nike bendradarbiavimas, tad ir iš šios kompanijos klubo gaunamos pajamos turėtų irgi padidėti.
7. (12.) Manchester City FC praėjusio sezono pajamos sudarė 285,6 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 169.6 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo net 68.4 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos šoktelėjo 2,8 kartus.
Manchester City klubas praėjusį sezoną laimėjo Anglijos čempionatą, na o šio klubo uždirbtos pajamos šoktelėjo tiesiog įspūdingai, tad per praėjusį sezoną, palyginus su ankstesniu sezonu, šis futbolo klubas daugiausiai pajamų uždirbančių pasaulio futbolo klubų reitinge pakilo iš dvyliktos į septintą poziciją. Iš savo rungtynių transliacijų pardavimo per praėjusį sezoną minimas klubas uždirbo 109 mln. eurų, kas palyginus su ankstesniu sezonu, buvo 28 procentais daugiau. Šios srities pajamos, kurios sudarė 38 procentus visų pajamų vertės, ūgtelėjo dėl to, jog Manchester City žaidė UEFA Čempionų lygos turnyre. Padidėjus komandos rungtynių lankomumui, šio klubo rungtynių dienos pajamos ūgtelėjo 16 procentų iki 38.1 mln. eurų, kas sudaro 13 procentų visų uždirbtų pajamų vertės. Per praėjusį sezoną Manchester City komercinės srities pajamos beveik padvigubėjo ir siekė 138.5 mln. eurų, kas sudaro 49 procentus visų pajamų vertės. Šios srities pajamos daugiausiai ūgtelėjo dėl sudarytos naujos reklamos sutarties su Etihad Airways. Šį sezoną minimas klubas jau sudarė naujas bendradarbiavimo sutartis su tokiomis kompanijomis kaip Hugo Boss ir Nike, tad tuo pačiu dar labiau padidės jo pajamos iš komercinės veiklos.
8. (7.) AC Milan praėjusio sezono pajamos sudarė 256.9 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 235.1 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 9.2 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 22,3 procentais.
Milan tarp Italijos futbolo komandų ir toliau išlieka didžiausias pajamas uždirbančiu klubu. Šio klubo pajamos per praėjusį sezoną ir toliau augo. Daugiausiai pajamų, t.y. 49 procentus visų pajamų vertės, Milan uždirbo iš savo rungtynių transliacijų pardavimo. Šios srities pajamos per praėjusį sezoną, daugiausiai dėl to, jog klubui geriau sekėsi UEFA Čempionų lygos turnyre, ūgtelėjo 17 procentų iki 126.3 mln. eurų. Rungtynių dienos pajamos, kurios sudarė vos trylika procentų visų uždirbtų pajamų vertės, ūgtelėjo vos vienu procentu iki 33.8 mln. eurų. Milan ir toliau sunkiai sekasi pritraukti daugiau žiūrovų į savo rungtynes. Tuo tarpu šio Italijos futbolo klubo komercinės srities pajamos per praėjusį sezoną dėl sudarytų naujų reklamos sutarčių ūgtelėjo keturiais procentais iki 96.8 mln. eurų.
9. (8.) Liverpool FC praėjusio sezono pajamos sudarė 233,2 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 203.3 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 14.7 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 12,7 procentais.
Nors šis futbolo klubas per praėjusį sezoną nežaidė Europos turnyruose, jis vis tiek sugebėjo pagal uždirbamas pajamas išlikti pirmajame reitingo dešimtuke. Be to, nepaisant to, Liverpool rungtynių dienos pajamos, dėl padidėjusio lankomumo bei dėl sėkmingo pasirodymo abiejuose Anglijos taurėse, per praėjusį sezoną padidėjo vienuolika procentų iki 55.9 mln. eurų, o tai sudarė 24 procentus visų šio klubo uždirbtų pajamų vertės. Klubas planuoja pertvarkyti nuosavą stadioną, t.y. ketinama padidinti jo talpą. Tuo tarpu pajamos už parduotas rungtynių transliacijas, dėl to, jog klubas nedalyvavo Europos turnyruose, smuktelėjo trimis procentais iki 78.2 mln. eurų, kas sudaro daugiau nei trečdalį bendrų pajamų vertės. Na o Liverpool komercinės pajamos, daugiausiai dėl sudarytos naujos bendradarbiavimo sutarties su Warrior Sports, padidėjo keturiais procentais iki 99.1 mln. eurų. Komercinės pajamos sudarė net 42 procentus visų uždirbtų pajamų vertės.
10. (13.) Turin Juventus FC praėjusio sezono pajamos sudarė 195,4 mln. eurų, ankstesnį sezoną jos sudarė 153.9 mln. eurų, tad per metus šio klubo uždirbtos pajamos padidėjo 26.9 procentais. Per pastaruosius penkis sezonus šio klubo pajamos ūgtelėjo 16,3 procentais.
Praėjusį sezoną Juventus nugalėjo Italijos čempionate bei tuo pačiu sugrįžo į daugiausiai pajamų uždirbančių pasaulio futbolo klubų reitingo dešimtuką. Daugiausiai pajamų, t.y. 47 procentus visų pajamų vertės, šis klubas uždirbo iš savo rungtynių transliacijų pardavimo. Šios srities pajamos padidėjo dviem procentais iki 90.6 mln. eurų. Po to, kai praėjusį sezoną Juventus pradėjo žaisti savo naujame bei didesniame stadione, šio klubo rungtynių dienos pajamos, palyginus su ankstesniu sezonu, šoktelėjo beveik trigubai iki 31.8 mln. eurų, kas sudarė 16 procentų visų pajamų vertės. Futbolo klubo pajamos iš komercinės veiklos per praėjusį sezoną, dėl sudarytų naujų rėmimo sutarčių, padidėjo net 36 procentais iki 73 mln. eurų, o tai sudaro 37 procentus visų šio klubo uždirbtų pajamų.
Parengta remiantis Deloitte informacija.