![](datas/img/news/images/f/facebook.jpg)
Šių metų gegužės mėn. vienas laukiamiausių visų laikų IPO buvo pasitiktas su problemomis ir akcijų kainų kritimu. Kokia situacija praėjus 6 mėnesiams?
Prieš išplatinant Facebook Inc. (FB) akcijas sklandė prognozės, jog akcijų vertė išaugs iki neregėtų aukštumų, tačiau jau po kelių mėnesių akcijos kaina nukrito daugiau nei per pusę. Šiuo metu bendrovės kaina pakilo virš 25 USD lygio, kai paskutinį kartą akcijų kainos vertė pranoko šį lygį buvo dar liepos mėnuo. O šiuo metu Facebook akcijos kaina nuo pasiekto žemiausio taško rugsėjo pradžioje pakilo apie 50% ir siekia apie 28 USD. Be to, šį mėnesį Facebook buvo įtrauka į Nasdaq 100 indeksą ir žiniasklaidoje pasirodė prognozės, jog bendrovė gali patekti ir į S&P 500 indeksą.
Trečio ketvirčio rezultatų apžvalga
Rezultatų pristatymo metu bendrovės direktorius Mark Zuckerberg pareiškė, jog džiaugiasi, kadangi jau 600 mln. žmonių kiekvieną mėnesį prisijungia prie socialinio tinklo Facebook, naudodamiesi mobiliaisiais prietaisais, bei išreiškė siekį ir toliau orientuotis į su mobiliaisiais prietaisais susijusius pokyčius ir produktus.
Tuo tarpu vartotojų, kurie prisijungdavo prie socialinio tinklo bent kartą per mėnesį, šių metų rugsėjo mėn. buvo 1 007 mln. (26% met./met. augimas), kai 2011 m. rugsėjo mėn. tokių vartotojų buvo 845 mln. Tačiau nuo 2009 m. rugsėjo mėn. minėtų vartotojų augimo tempai lėtėja, kadangi dar 2010 m. rugsėjo mėn. tokių vartotojų augimo tempas siekė beveik 100% (met./met.). Panaši augimo lėtėjimo tendencija yra ir tarp vartotojų, kurie prisijungdavo kiekvieną dieną.
Facebook vidutinės vieno vartotojo generuojamos pajamos (VVVP) trečią šių metų ketvirtį sudarė 1,29 USD ir neparodė ženklaus augimo, kadangi vidutiniškai nuo 2010 m. trečio ketvirčio bendrovės VVVP siekia 1,22 USD. Didžiausias VVVP rodiklis trečią šių metų ketvirtį buvo JAV ir Kanados vartotojų (3,14 USD) bei Europos (1,37 USD). Be to, galime pastebėti, jog augantis socialinio tinklo vartotojų skaičius nesuteikia bendrovei ženklaus pardavimų augimo.
Pagrindinis Facebook pajamų šaltinis yra iš reklamos gaunamos lėšos, kurios sudaro apie 86% visų gaunamų pajamų, o kitą dalis tenka socialinio tinklo vartotojų mokėjimams už paslaugas. Bendros pajamos trečią šių metų ketvirtį išaugo iki 1,26 mlrd. USD, arba 36% daugiau nei atitinkamą ketvirtį praėjusiais metais. Tačiau, remiantis Bloomberg duomenimis, prieš rezultatų paskelbimą analitikai prognozavo, jog bendrovė gaus 1,23 mlrd. USD pajamų.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb1.png)
Nors įmonė trečią šių metų ketvirtį patyrė nuostolių, kuriuos galime išvysti aukščiau pateiktame grafike, tačiau nuostolius pagrinde sudarė kompensacijų, susijusių su akcijomis, išlaidos. Tuo tarpu veiklos pelnas trečią šių metų ketvirtį buvo teigiamas, tačiau šiek tiek prastesnis nei 2011 m. 3 ket. ir siekė 377 mln. USD, kai šių metų antrą ketvirtį veiklos nuostolis siekė 743 mln. USD.
Rezultatų skelbimo konferencijos metu buvo paminėta nauja paslauga Facebook Gifts, kuri leidžia siųsti realias arba virtualias dovanas ir taip pasidalinti ypatinga proga su kitais socialinio tinklo draugais. Ši paslauga gali suteikti papildomą Facebook pajamų šaltinį, kuris nepriklauso nuo iš reklamos gaunamų lėšų. Be to, įmonės direktorius pabrėžė, jog dabartinis pajamų gavimas iš mobiliosios socialinio tinklo platformos yra „tik pradžia“.
Akcijų prekybos apribojimai
Akcijų kainų kritimas, kuris prasidėjo iškarto po įvykusio viešojo akcijų siūlymo, paskatino daugelio IPO dalyvavusių investuotojų norą parduoti turimus įmonės vertybinius popierius, tačiau tą didieji akcininkai ir įmonės darbuotojai gali padaryti tik palaipsniui, kadangi yra taikomi akcijų prekybos apribojimai. Pirmasis toks 124 mln. akcijų apribojimas buvo panaikintas spalio 29 d., antrasis 749 mln. akcijų apribojimas buvo panaikintas lapkričio 14 d. O jau šiandien (gruodžio 14 d.) bus panaikintas 156 mln. akcijų apribojimas. Gegužės 19 d. bus panaikintas 47 mln. akcijų, kurias turi Mail.ru Group Limited ir DST Global Limited, apribojimas. Žiniasklaidoje toks akcijų prekybos apribojimų panaikinimas buvo siejamas su galimu akcijos kainos mažėjimu. Be to, minėtomis dienomis akcijų apyvarta buvo didesnė nei įprastomis dienomis. Tačiau aiškaus akcijų kainos pokyčių dėsningumo nebuvo pastebima, kadangi po pirmo apribojimo panaikinimo akcijų kaina nežymiai krito, o po antro - šoktelėjo į viršų. Dėl to šiandien tikimasi aktyvesnės prekybos bendrovės akcijomis, tačiau ar turės apribojimo panaikinimas poveikį akcijų kainai, pasakyti sunku.
Šį mėnesį buvo paskelbta, jog viena iš Facebook vadovų Sheryl Sandberg pardavė 946 588 kompanijos akcijų už 26,2 mln. USD. Po šio sandorio Sheryl Sandberg liko dar 18,7 mln. Facebook akcijų. Tuo tarpu įmonės direktorius Mark Zuckerberg dar rugsėjo mėn. viešai pareiškė, jog mažiausiai 12 mėn. neketina parduoti turimų Facebook akcijų.
Panašių kompanijų IPO rezultatai
Per pastaruosius kelerius metus buvo išplatintos socialinį tinklą valdančios LinkedIn Corp. (LNKD) kompanijos akcijos ir biržos nare tapo Facebook žaidimų kūrėja Zynga (ZYGA), kurios akcijos šiais metais nukrito apie 74%. Tuo tarpu LinkedIn Corp. akcijų kaina per šiuos metus išaugo apie 77%, kadangi įmonė sėkmingai didina pardavimus ir išlieka pelninga jau keturis ketvirčius iš eilės. Taip pat galime pastebėti, jog visų kompanijų akcijų kaina kelias savaites po IPO ženkliai svyravo.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb2.png)
Grafike matome, jog tik Google Inc. (GOOG) po IPO pademonstravo įspūdingą akcijos kainos kilimą, o Zynga ir LinkedIn akcijų kainos svyravimai buvo nuosaikesni. Žemiau pateiktoje lentelėje matome, jog po IPO Google džiugimo investuotojus augančiais pardavimais bei sparčiai kylančiu pelnu. Ne taip seniai akcijas išplatinusi LinkedIn galėjo pasigirti sparčiu pardavimų augimu iškart po viešojo akcijų platinimo, tačiau bendrovės generuojamas pelnas jau trečią ketvirtį po IPO buvo neigiamas. Taigi, palyginus bendrovių fundamentalius rodiklius ir jų akcijų kainų kaitą po IPO, matome, jog ženklūs svyravimai, vykę iškart po IPO, laikui bėgant nuslopsta ir akcijų kainos kritimas arba kilimas vis labiau atitinka bendrovės fundamentalių rodiklių pokyčius.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb3.png)
Facebook prognozės
Po paskelbtų trečio ketvirčio rezultatų Citi banko analitikai spalio 24 d. pakeitė Facebook akcijų kainos rekomendaciją iš „neutralios“ į „pirkti“. Banko analitikai mano, jog fundamentalūs įmonės rodikliai gerėja.
Facebook akcijos kainai pradėjus kilti, Bernstein Research analitikai pakėlė kompanijos akcijos kainos prognozes. Lapkričio 25 d. socialinio tinklo akcijos kainos prognozė 2013 m. buvo pakelta nuo 24 USD už akciją iki 33 USD, kadangi analitikai įžvelgia Facebook pardavimų augimą ir mano, kad dauguma kitų rinkos dalyvių kompanijos būsimus pardavimus įvertina konservatyviai. Berstein analitikai taip pat įžvelgia pardavimų augimą, susijusį su mobiliaisiais prietaisais. BTIG Research analitikai pakėlė Facebook akcijų reitingą nuo „parduoti“ iki „neutralus“. Nors analitikai išreiškė nuomonę, jog reklama socialiniame tinkle suprastins vartotojų potyrius, tačiau mano, jog įmonė sugebės ženkliai pagerinti paskutinio šių metų ketvirčio rezultatus. BTIG Research prognozuoja, jog 2013 m. Facebook pardavimai pranoks 6 mlrd. USD.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb4.png)
Aukščiau pateiktoje lentelėje matome panašių į Facebook kompanijų rodiklius. Įmonių duomenys pateikti 2012-12-14 d., o P/E rodikliai skaičiuojami prognozuojamiems 2013 m. pelnams. Ketvirtinio pelno augimo rodiklis apskaičiuotas tik Google, kadangi kitoms įmonėms paskutiniai ketvirčiai buvo nuostolingi. Bendrovių fundamentalūs rodikliai ženkliai skiriasi, kadangi tik LinkedIn ir Google paskutinį ketvirtį dirbo pelningai, o Facebook ir Zynga patyrė nuostolių. Nors įmonėms sekasi skirtingai, tačiau visos bendrovės turi mažai skolų arba skolos neviršija turimų grynųjų pinigų ir jų ekvivalentų. Būtina atkreipti dėmesį, jog investuotojai tikisi ženklaus pelno augimo iš Facebook ir LinkedIn, kadangi P/E ir P/S rodikliai yra gerokai didesni nei Google.
Matome, jog Facebook socialinis tinklas plečiasi ir įmonės vadovybė siekia gauti pajamų vis įvairesniais būdais. Tačiau, išanalizavus pateiktus panašių kompanijų grafikus galime įžvelgti, jog investuotojai daugiau linkę įsigyti akcijų tų bendrovių, kurių fundamentalūs rodikliai gerėja. Nepaisant to, Facebook kainai nukritus 50% vis daugiau investuotojų susigundo šios įmonės perspektyvomis ir ryžtasi įsigyti šios bendrovės akcijų.
Parengta LHV banko, remiantis įmonės pateikiamais duomenimis, viešai prieinama informacija (moneyobserver.com, seekingalpha.com, ycharts.com, ih.advfn.com) ir užsienio žiniasklaida (bloomberg.com, finance.yahoo.com, forbes.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.
Prieš išplatinant Facebook Inc. (FB) akcijas sklandė prognozės, jog akcijų vertė išaugs iki neregėtų aukštumų, tačiau jau po kelių mėnesių akcijos kaina nukrito daugiau nei per pusę. Šiuo metu bendrovės kaina pakilo virš 25 USD lygio, kai paskutinį kartą akcijų kainos vertė pranoko šį lygį buvo dar liepos mėnuo. O šiuo metu Facebook akcijos kaina nuo pasiekto žemiausio taško rugsėjo pradžioje pakilo apie 50% ir siekia apie 28 USD. Be to, šį mėnesį Facebook buvo įtrauka į Nasdaq 100 indeksą ir žiniasklaidoje pasirodė prognozės, jog bendrovė gali patekti ir į S&P 500 indeksą.
Trečio ketvirčio rezultatų apžvalga
Rezultatų pristatymo metu bendrovės direktorius Mark Zuckerberg pareiškė, jog džiaugiasi, kadangi jau 600 mln. žmonių kiekvieną mėnesį prisijungia prie socialinio tinklo Facebook, naudodamiesi mobiliaisiais prietaisais, bei išreiškė siekį ir toliau orientuotis į su mobiliaisiais prietaisais susijusius pokyčius ir produktus.
Tuo tarpu vartotojų, kurie prisijungdavo prie socialinio tinklo bent kartą per mėnesį, šių metų rugsėjo mėn. buvo 1 007 mln. (26% met./met. augimas), kai 2011 m. rugsėjo mėn. tokių vartotojų buvo 845 mln. Tačiau nuo 2009 m. rugsėjo mėn. minėtų vartotojų augimo tempai lėtėja, kadangi dar 2010 m. rugsėjo mėn. tokių vartotojų augimo tempas siekė beveik 100% (met./met.). Panaši augimo lėtėjimo tendencija yra ir tarp vartotojų, kurie prisijungdavo kiekvieną dieną.
Facebook vidutinės vieno vartotojo generuojamos pajamos (VVVP) trečią šių metų ketvirtį sudarė 1,29 USD ir neparodė ženklaus augimo, kadangi vidutiniškai nuo 2010 m. trečio ketvirčio bendrovės VVVP siekia 1,22 USD. Didžiausias VVVP rodiklis trečią šių metų ketvirtį buvo JAV ir Kanados vartotojų (3,14 USD) bei Europos (1,37 USD). Be to, galime pastebėti, jog augantis socialinio tinklo vartotojų skaičius nesuteikia bendrovei ženklaus pardavimų augimo.
Pagrindinis Facebook pajamų šaltinis yra iš reklamos gaunamos lėšos, kurios sudaro apie 86% visų gaunamų pajamų, o kitą dalis tenka socialinio tinklo vartotojų mokėjimams už paslaugas. Bendros pajamos trečią šių metų ketvirtį išaugo iki 1,26 mlrd. USD, arba 36% daugiau nei atitinkamą ketvirtį praėjusiais metais. Tačiau, remiantis Bloomberg duomenimis, prieš rezultatų paskelbimą analitikai prognozavo, jog bendrovė gaus 1,23 mlrd. USD pajamų.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb1.png)
Nors įmonė trečią šių metų ketvirtį patyrė nuostolių, kuriuos galime išvysti aukščiau pateiktame grafike, tačiau nuostolius pagrinde sudarė kompensacijų, susijusių su akcijomis, išlaidos. Tuo tarpu veiklos pelnas trečią šių metų ketvirtį buvo teigiamas, tačiau šiek tiek prastesnis nei 2011 m. 3 ket. ir siekė 377 mln. USD, kai šių metų antrą ketvirtį veiklos nuostolis siekė 743 mln. USD.
Rezultatų skelbimo konferencijos metu buvo paminėta nauja paslauga Facebook Gifts, kuri leidžia siųsti realias arba virtualias dovanas ir taip pasidalinti ypatinga proga su kitais socialinio tinklo draugais. Ši paslauga gali suteikti papildomą Facebook pajamų šaltinį, kuris nepriklauso nuo iš reklamos gaunamų lėšų. Be to, įmonės direktorius pabrėžė, jog dabartinis pajamų gavimas iš mobiliosios socialinio tinklo platformos yra „tik pradžia“.
Akcijų prekybos apribojimai
Akcijų kainų kritimas, kuris prasidėjo iškarto po įvykusio viešojo akcijų siūlymo, paskatino daugelio IPO dalyvavusių investuotojų norą parduoti turimus įmonės vertybinius popierius, tačiau tą didieji akcininkai ir įmonės darbuotojai gali padaryti tik palaipsniui, kadangi yra taikomi akcijų prekybos apribojimai. Pirmasis toks 124 mln. akcijų apribojimas buvo panaikintas spalio 29 d., antrasis 749 mln. akcijų apribojimas buvo panaikintas lapkričio 14 d. O jau šiandien (gruodžio 14 d.) bus panaikintas 156 mln. akcijų apribojimas. Gegužės 19 d. bus panaikintas 47 mln. akcijų, kurias turi Mail.ru Group Limited ir DST Global Limited, apribojimas. Žiniasklaidoje toks akcijų prekybos apribojimų panaikinimas buvo siejamas su galimu akcijos kainos mažėjimu. Be to, minėtomis dienomis akcijų apyvarta buvo didesnė nei įprastomis dienomis. Tačiau aiškaus akcijų kainos pokyčių dėsningumo nebuvo pastebima, kadangi po pirmo apribojimo panaikinimo akcijų kaina nežymiai krito, o po antro - šoktelėjo į viršų. Dėl to šiandien tikimasi aktyvesnės prekybos bendrovės akcijomis, tačiau ar turės apribojimo panaikinimas poveikį akcijų kainai, pasakyti sunku.
Šį mėnesį buvo paskelbta, jog viena iš Facebook vadovų Sheryl Sandberg pardavė 946 588 kompanijos akcijų už 26,2 mln. USD. Po šio sandorio Sheryl Sandberg liko dar 18,7 mln. Facebook akcijų. Tuo tarpu įmonės direktorius Mark Zuckerberg dar rugsėjo mėn. viešai pareiškė, jog mažiausiai 12 mėn. neketina parduoti turimų Facebook akcijų.
Panašių kompanijų IPO rezultatai
Per pastaruosius kelerius metus buvo išplatintos socialinį tinklą valdančios LinkedIn Corp. (LNKD) kompanijos akcijos ir biržos nare tapo Facebook žaidimų kūrėja Zynga (ZYGA), kurios akcijos šiais metais nukrito apie 74%. Tuo tarpu LinkedIn Corp. akcijų kaina per šiuos metus išaugo apie 77%, kadangi įmonė sėkmingai didina pardavimus ir išlieka pelninga jau keturis ketvirčius iš eilės. Taip pat galime pastebėti, jog visų kompanijų akcijų kaina kelias savaites po IPO ženkliai svyravo.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb2.png)
Grafike matome, jog tik Google Inc. (GOOG) po IPO pademonstravo įspūdingą akcijos kainos kilimą, o Zynga ir LinkedIn akcijų kainos svyravimai buvo nuosaikesni. Žemiau pateiktoje lentelėje matome, jog po IPO Google džiugimo investuotojus augančiais pardavimais bei sparčiai kylančiu pelnu. Ne taip seniai akcijas išplatinusi LinkedIn galėjo pasigirti sparčiu pardavimų augimu iškart po viešojo akcijų platinimo, tačiau bendrovės generuojamas pelnas jau trečią ketvirtį po IPO buvo neigiamas. Taigi, palyginus bendrovių fundamentalius rodiklius ir jų akcijų kainų kaitą po IPO, matome, jog ženklūs svyravimai, vykę iškart po IPO, laikui bėgant nuslopsta ir akcijų kainos kritimas arba kilimas vis labiau atitinka bendrovės fundamentalių rodiklių pokyčius.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb3.png)
Facebook prognozės
Po paskelbtų trečio ketvirčio rezultatų Citi banko analitikai spalio 24 d. pakeitė Facebook akcijų kainos rekomendaciją iš „neutralios“ į „pirkti“. Banko analitikai mano, jog fundamentalūs įmonės rodikliai gerėja.
Facebook akcijos kainai pradėjus kilti, Bernstein Research analitikai pakėlė kompanijos akcijos kainos prognozes. Lapkričio 25 d. socialinio tinklo akcijos kainos prognozė 2013 m. buvo pakelta nuo 24 USD už akciją iki 33 USD, kadangi analitikai įžvelgia Facebook pardavimų augimą ir mano, kad dauguma kitų rinkos dalyvių kompanijos būsimus pardavimus įvertina konservatyviai. Berstein analitikai taip pat įžvelgia pardavimų augimą, susijusį su mobiliaisiais prietaisais. BTIG Research analitikai pakėlė Facebook akcijų reitingą nuo „parduoti“ iki „neutralus“. Nors analitikai išreiškė nuomonę, jog reklama socialiniame tinkle suprastins vartotojų potyrius, tačiau mano, jog įmonė sugebės ženkliai pagerinti paskutinio šių metų ketvirčio rezultatus. BTIG Research prognozuoja, jog 2013 m. Facebook pardavimai pranoks 6 mlrd. USD.
![](datas/users/18364-2012-12-14 fb4.png)
Aukščiau pateiktoje lentelėje matome panašių į Facebook kompanijų rodiklius. Įmonių duomenys pateikti 2012-12-14 d., o P/E rodikliai skaičiuojami prognozuojamiems 2013 m. pelnams. Ketvirtinio pelno augimo rodiklis apskaičiuotas tik Google, kadangi kitoms įmonėms paskutiniai ketvirčiai buvo nuostolingi. Bendrovių fundamentalūs rodikliai ženkliai skiriasi, kadangi tik LinkedIn ir Google paskutinį ketvirtį dirbo pelningai, o Facebook ir Zynga patyrė nuostolių. Nors įmonėms sekasi skirtingai, tačiau visos bendrovės turi mažai skolų arba skolos neviršija turimų grynųjų pinigų ir jų ekvivalentų. Būtina atkreipti dėmesį, jog investuotojai tikisi ženklaus pelno augimo iš Facebook ir LinkedIn, kadangi P/E ir P/S rodikliai yra gerokai didesni nei Google.
Matome, jog Facebook socialinis tinklas plečiasi ir įmonės vadovybė siekia gauti pajamų vis įvairesniais būdais. Tačiau, išanalizavus pateiktus panašių kompanijų grafikus galime įžvelgti, jog investuotojai daugiau linkę įsigyti akcijų tų bendrovių, kurių fundamentalūs rodikliai gerėja. Nepaisant to, Facebook kainai nukritus 50% vis daugiau investuotojų susigundo šios įmonės perspektyvomis ir ryžtasi įsigyti šios bendrovės akcijų.
Parengta LHV banko, remiantis įmonės pateikiamais duomenimis, viešai prieinama informacija (moneyobserver.com, seekingalpha.com, ycharts.com, ih.advfn.com) ir užsienio žiniasklaida (bloomberg.com, finance.yahoo.com, forbes.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.