![](datas/img/news/images/w/whisky2.jpg)
Naujausi prabangos prekes gaminančių įmonių pareiškimai atkreipė atidžių investuotojų dėmesį.
Konsultacijų bendrovė Bain & Co. dar balandžio mėnesį prognozavo, jog prabangos produktų rinka šiais metais ūgtels tik 1%. Teigiama, jog šio sektoriaus plėtros tempas lėtėja dar nuo 2011 m., kai buvo fiksuota 13% siekusi plėtra, o jau praėjusias metais ji tesiekė 1,5%. Vartotojų norą ir galimybes pirkti prabangos prekes veikia įvairūs veiksniai: ekonominė ir politinė didžiųjų ekonomikų situacija, turistų srautai, valiutų kursų svyravimai ir kiti veiksniai.
Prabangos prekės apima daug įvairių produktų – nuo rankinių ir laikrodžių iki super automobilių ir privačių lėktuvų. Dažnai prabangos prekes gaminančios įmonės gamina įvairių kainų lygių produktus – nuo vidutinės rinkos kainos iki vienetinių ar išskirtinių produktų, kurių kaina kelis ar dar daugiau kartų viršija vidutinę produkto kainą. Tai dar labiau apsunkina įmonių palyginimą. Dėl to rinkos dalyviai turi atidžiai susipažinti ne tik su kiekvienos šio sektoriaus įmonės finansiniais duomenimis, bet ir valdomų prekių ženklų svarbumu, konkurenciniu pranašumu bei kiekvienos produktų kategorijos rinkos dėsningumu.
Ieškodami investicinių idėjų investuotojai gali pasitelkti prabangos bendrovių indeksus. Pavyzdžiui, vienas tokių indeksų yra S&P Global Luxury. Šį indeksą sudaro 80 didžiausių šio sektoriaus bendrovių, kurių akcijomis yra viešai prekiaujama. Dėl to šioje apžvalgoje didžiausią dėmesį skirsime šį indeksą sudarančioms bendrovėms.
Richemont (CFR) valdo vienus žinomiausių prabangos prekių ženklų: papuošalų ir laikrodžių prekės ženklą Cartier, drabužių – Chloé, ginklų – Purdey ir kt. Rugsėjo mėnesio viduryje bendrovė paskelbė, jog paskutinių 5 mėnesių, pasibaigusių 2016-08-31, pardavimai sumenko 14% (met./met.). Didžiąją dalį pajamų generuoja papuošalų ir laikrodžių pardavimai, o didžiausias pajamų nuosmukis fiksuotas Europoje ir Japonijoje. Įmonė prognozuoja, jog rinkos sąlygos artimiausiu metu išliks sudėtingos. Nuo metų pradžios CFR akcijų kaina Šveicarijos biržoje sumenko apytiksliai 13%.
Hermes International (RMS) direktorius Axel Dumas pirmo pusmečio rezultatų pristatymo metu prisipažino, jog įžvelgia sudėtingą situaciją rinkoje ir įmonė prognozuoja, jog fiskalinių metų antro ketvirčio rezultatai bus prastesni nei pirmojo. Be to, įmonė pareiškė, jog dėl neaiškios situacijos rinkoje daugiau nebeteiks metinės pardavimų prognozės. Daugiau nei pusę pajamų įmonei atneša odinių prekių (rankinių, jodinėjimo prekių ir kita). Taip įmonei yra svarbus aksesuarų padalinys (diržų, batų, kepurių ir papuošalų) padalinys. Verta pabrėžti, jog įmonė siekia pasipelnyti iš sparčiai populiarėjančių išmaniųjų laikrodžių, tiekdama Apple (AAPL) Watch skirtas apyrankes.
Šveicarijos laikrodžių gamintojų federacija pranešė, jog laikrodžių eksportas ir toliau mažėjo. Rugpjūčio mėnesį laikrodžių eksportas smuko 8,8% (met./met.) dėl mažėjusios paklausos Honkonge, Japonijoje, Vokietijoje bei JAV. Ženkliausius kirtimus fiksavo daugiau nei 3 000 CHF kainuojančių laikrodžių kategorija. Tai galimai rodo augantį išmaniųjų telefonų (Apple Watch ir kt.) populiarumą arba net bendrą prabangos produktų paklausos mažėjimą.
Šią tendenciją gerai atspindi apie 18% akcijų kainos kritimą šiemet fiksavusi Swatch Group (UHR). Įmonė šią vasarą pranešė, jog pirmo pusmečio pardavimai sumenko daugiau nei 11%. Įmonė gerokai nukentėjo dėl mažėjusių pardavimų Honkonge ir Europoje, tačiau kompanija įžvelgė gerėjančią situaciją Kinijoje. Dėl to bendrovė tikisi, kad šių metų rezultatai išliks panašūs arba tokie pat, kaip praėjusiais metais.
Viena didžiausių ir žinomiausių prabangos produktų gamintojų yra LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton (MC). Įmonės valdomų prekių ženklų portfelį sudaro alkoholinių gėrimų (Hennessy, Moët & Chandon ), laikrodžių (TAG Heuer, Hublot), aprangos ir aksesuarų (Louis Vuitton, Marc Jacobs, Christian Dior) padaliniai. Antradienį paskelbti devynių 2016 m. mėnesių pardavimai nustebino rinkos dalyvius, kadangi įmonė fiksavo 4% (met./met.) siekusį pajamų augimą. Įmonė įžvelgė gerėjusią padėtį Azijoje, išsk. Japoniją, bei Europoje, išsk. Prancūziją, kurioje jaučiamas sumažėjusių turistų poveikis. Įmonės rezultatai rodo, jog ne visos prabangos produktus gaminančios įmonės susiduria su tais pačiais sunkumais. Be to, LVMH ir toliau plečia prekės ženklų portfelį – šio mėnesio pradžioje įmonė paskelbė, jog už 640 mln. EUR sutarė perimti 80% lagaminų gamintojo Rimowa akcijų paketą.
Sudėtinga situacija rinkoje, nuolat besikeičiantys vartotojų norai ir nesnaudžiantys konkurentai verčia prabangos produktus gaminančias įmones nuolatos tobulėti. Pavyzdžiui, Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Puma ir kitų prekių ženklų savininkas Kering (KER) praėjusiais metais buvo priverstas imtis veiksmų po to kai Gucci, vienas svarbiausių Kering prekių ženklų, prarado pirkėjų susidomėjimą. Gucci produktų linija buvo pertvarkyta dizainerio Alessandro Michele, kurs praėjusiais metais tapo atsakingas už visas Gucci kolekcijas. Pirmo pusmečio įmonės rezultatai rodo, jog Gucci pertvarkymas buvo sėkmingas – produktų paklausa augo.
Praėjusių metų pabaigoje vykusio Ferrari (RACE) IPO JAV akcijų rinkoje metu buvo išplatinta akcijų už 893 mln. USD. Akcijos buvo išplatintos ties viršutine siūlymo riba – 52 USD. Šiuo metu NYSE biržoje RACE akcijų kaina svyruoja ties 54 USD. Antro ketvirčio rezultatų pristatymo metu įmonė pakėlė visų metų automobilių pardavimo prognozę nuo 7 900 vnt. iki 8 000 vnt. Taip pat įmonė šiais metais tikisi gauti daugiau nei 3 mlrd. EUR pajamų, kai 2015 m. įmonė gavo 2,85 mlrd. EUR pajamų – būtų daugiau nei 5% (met./met.) siekiantis augimas. Tai rodo, jog ne visiems prabangos produktų gamintojams atėjo tokie sunkūs laikai.
Prabangos įmones apimantį indeksą S&P Global Luxury sudaro 80 didžiausių šio sektoriaus bendrovių, kurių akcijomis yra viešai prekiaujama. Indeksą siekia atkartoti Paryžiaus biržoje eurais listinguojamas ETF fondas AMUNDI ETF S&P GLOBAL LUXURY UCITS (GLUX), tačiau šis fondas pasižymi menku likvidumu. Dėl to įprastai investuotojai renkasi jiems patinkančias bendroves.
„Prabangos prekių gamintojai“ lentelėje galima palyginti svarbesnes šio sektoriaus bendroves. Verta pabrėžti, jog dėl skirtingų įmonių fiskalinių metų, rezultatų skelbimo bei apskaitos taisyklių lentelėje pateikiama informacija gali būti naudojama tik susipažinimui su įmonių veikla ir ne visada yra patogu lyginti bendroves tarpusavyje.
![](datas/users/18364-2016-10-11 1.png)
Matome, jog Azijos rinka pastaraisiais metais tapo itin svarbi prabangos produktus gaminančioms bendrovėms, kadangi šiame regione realizuojama 20-60% produkcijos. Prabangos prekių gamintojai daug metų mėgavosi gerėjusia Kinijos gyventojų finansine padėtimi ir noru kuo geriau gyventi. Tačiau lėtėjantis šalies ekonomikos augimas bei nuo 2012 m. besitęsianti korupcijos prevencijos programa Kinijoje neigiamai paveikė šalies vartotojus.
Padėtį šalyje gerai parodo platų parduotuvių tinklą Kinijoje turintis papuošalų parduotuvių tinklo valdytojas Chow Tai Fook Jewellery Group (1929). Įmonė valdo apie 2 200 parduotuvių Kinijos teritorijoje, o Honkonge, Makao (turizmo centras, pasižymintis lošimo namais) ir kitur įmonė valdo daugiau nei 120 parduotuvių. Įmonės pajamos pastaraisiais metais mažėjo po 12-17% (met./met.). Dėl to įmonė sumažino plėtros tempą Kinijoje ir parduotuvių skaičių Honkonge bei Makao. Praėjusį mėnesį vykusio susitikimo su investuotojais metu buvo pareikšta, jog situacija rinkoje išlieka sudėtinga dėl mažėjusios vartotojų paklausos. Per vienerius metus įmonės akcijų kaina Honkongo biržoje sumenko apie 9%.
Iš nagrinėjamų įmonių išsiskiria Hermes (RMS), kuri pasižymi itin geru grynuoju pelningumu (~22%), tačiau matome, jog investuotojai įmonės akcijas yra įvertinę (P/E) gana brangiai. Per pastaruosius dvejus metus įmonės akcijų kaina pakilo beveik 60%. Tuo tarpu įmonių įsigijimus gali drąsiai planuoti ne tik Hermes, bet ir Richemont (CFR), kadangi šių bendrovių įsipareigojimai nėra dideli ir įmonės turi atsidėjusios reikšmingesnes grynųjų pinigų sumas.
Žinoma, nepaprasta padėtis prabangos produktų rinkoje gali paveikti vienas įmones stipriau, o kitas mažiau. Dėl to yra itin svarbu sekti įmonių finansinius rezultatus. Ypatingai didelis dėmesys skiriamas įmonių pelningumui, kadangi prabangos produktai dažnai yra parduodami su dideliu antkainiu. Didžioji dalis apžvalgoje minimų bendrovių dar tik ruošiasi skelbti naujausius ketvirtinius pasiekimus. Išsamesnius duomenis galima matyti „Įmonių rezultatų skelbimo kalendorius“ lentelėje.
Jeigu Richemont bei Hermes vadovų perspėjimai dėl suprastėjusios padėties rinkoje pasitvirtins, tai šį ketvirtinių rezultatų skelbimo sezoną prabangos prekių gamintojai gali savo akcininkus gerokai nuliūdinti. Tačiau naujausi LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton pardavimų duomenys suteikia vilties, jog ne visos šio sektoriaus bendrovės buvo paveiktos sunkėjusios padėties rinkoje vienodai.
Parengta LHV banko, remiantis įmonių (richemont.com, finance.hermes.com, corporate.chowtaifook.com, lvmh.com, corporate.ferrari.com, swatchgroup.com) pateikiamais duomenimis, fhs.swiss, us.spindices.com ir užsienio žiniasklaida (Reuters.com, Finance.Yahoo.com, Bloomberg.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.
Konsultacijų bendrovė Bain & Co. dar balandžio mėnesį prognozavo, jog prabangos produktų rinka šiais metais ūgtels tik 1%. Teigiama, jog šio sektoriaus plėtros tempas lėtėja dar nuo 2011 m., kai buvo fiksuota 13% siekusi plėtra, o jau praėjusias metais ji tesiekė 1,5%. Vartotojų norą ir galimybes pirkti prabangos prekes veikia įvairūs veiksniai: ekonominė ir politinė didžiųjų ekonomikų situacija, turistų srautai, valiutų kursų svyravimai ir kiti veiksniai.
Prabangos prekės apima daug įvairių produktų – nuo rankinių ir laikrodžių iki super automobilių ir privačių lėktuvų. Dažnai prabangos prekes gaminančios įmonės gamina įvairių kainų lygių produktus – nuo vidutinės rinkos kainos iki vienetinių ar išskirtinių produktų, kurių kaina kelis ar dar daugiau kartų viršija vidutinę produkto kainą. Tai dar labiau apsunkina įmonių palyginimą. Dėl to rinkos dalyviai turi atidžiai susipažinti ne tik su kiekvienos šio sektoriaus įmonės finansiniais duomenimis, bet ir valdomų prekių ženklų svarbumu, konkurenciniu pranašumu bei kiekvienos produktų kategorijos rinkos dėsningumu.
Ieškodami investicinių idėjų investuotojai gali pasitelkti prabangos bendrovių indeksus. Pavyzdžiui, vienas tokių indeksų yra S&P Global Luxury. Šį indeksą sudaro 80 didžiausių šio sektoriaus bendrovių, kurių akcijomis yra viešai prekiaujama. Dėl to šioje apžvalgoje didžiausią dėmesį skirsime šį indeksą sudarančioms bendrovėms.
Pirmieji artėjančių bėdų šaukliai
Richemont (CFR) valdo vienus žinomiausių prabangos prekių ženklų: papuošalų ir laikrodžių prekės ženklą Cartier, drabužių – Chloé, ginklų – Purdey ir kt. Rugsėjo mėnesio viduryje bendrovė paskelbė, jog paskutinių 5 mėnesių, pasibaigusių 2016-08-31, pardavimai sumenko 14% (met./met.). Didžiąją dalį pajamų generuoja papuošalų ir laikrodžių pardavimai, o didžiausias pajamų nuosmukis fiksuotas Europoje ir Japonijoje. Įmonė prognozuoja, jog rinkos sąlygos artimiausiu metu išliks sudėtingos. Nuo metų pradžios CFR akcijų kaina Šveicarijos biržoje sumenko apytiksliai 13%.
Hermes International (RMS) direktorius Axel Dumas pirmo pusmečio rezultatų pristatymo metu prisipažino, jog įžvelgia sudėtingą situaciją rinkoje ir įmonė prognozuoja, jog fiskalinių metų antro ketvirčio rezultatai bus prastesni nei pirmojo. Be to, įmonė pareiškė, jog dėl neaiškios situacijos rinkoje daugiau nebeteiks metinės pardavimų prognozės. Daugiau nei pusę pajamų įmonei atneša odinių prekių (rankinių, jodinėjimo prekių ir kita). Taip įmonei yra svarbus aksesuarų padalinys (diržų, batų, kepurių ir papuošalų) padalinys. Verta pabrėžti, jog įmonė siekia pasipelnyti iš sparčiai populiarėjančių išmaniųjų laikrodžių, tiekdama Apple (AAPL) Watch skirtas apyrankes.
Šveicarijos laikrodžių gamintojų federacija pranešė, jog laikrodžių eksportas ir toliau mažėjo. Rugpjūčio mėnesį laikrodžių eksportas smuko 8,8% (met./met.) dėl mažėjusios paklausos Honkonge, Japonijoje, Vokietijoje bei JAV. Ženkliausius kirtimus fiksavo daugiau nei 3 000 CHF kainuojančių laikrodžių kategorija. Tai galimai rodo augantį išmaniųjų telefonų (Apple Watch ir kt.) populiarumą arba net bendrą prabangos produktų paklausos mažėjimą.
Šią tendenciją gerai atspindi apie 18% akcijų kainos kritimą šiemet fiksavusi Swatch Group (UHR). Įmonė šią vasarą pranešė, jog pirmo pusmečio pardavimai sumenko daugiau nei 11%. Įmonė gerokai nukentėjo dėl mažėjusių pardavimų Honkonge ir Europoje, tačiau kompanija įžvelgė gerėjančią situaciją Kinijoje. Dėl to bendrovė tikisi, kad šių metų rezultatai išliks panašūs arba tokie pat, kaip praėjusiais metais.
Įmonių rezultatai, pertvarkymai ir IPO
Viena didžiausių ir žinomiausių prabangos produktų gamintojų yra LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton (MC). Įmonės valdomų prekių ženklų portfelį sudaro alkoholinių gėrimų (Hennessy, Moët & Chandon ), laikrodžių (TAG Heuer, Hublot), aprangos ir aksesuarų (Louis Vuitton, Marc Jacobs, Christian Dior) padaliniai. Antradienį paskelbti devynių 2016 m. mėnesių pardavimai nustebino rinkos dalyvius, kadangi įmonė fiksavo 4% (met./met.) siekusį pajamų augimą. Įmonė įžvelgė gerėjusią padėtį Azijoje, išsk. Japoniją, bei Europoje, išsk. Prancūziją, kurioje jaučiamas sumažėjusių turistų poveikis. Įmonės rezultatai rodo, jog ne visos prabangos produktus gaminančios įmonės susiduria su tais pačiais sunkumais. Be to, LVMH ir toliau plečia prekės ženklų portfelį – šio mėnesio pradžioje įmonė paskelbė, jog už 640 mln. EUR sutarė perimti 80% lagaminų gamintojo Rimowa akcijų paketą.
Sudėtinga situacija rinkoje, nuolat besikeičiantys vartotojų norai ir nesnaudžiantys konkurentai verčia prabangos produktus gaminančias įmones nuolatos tobulėti. Pavyzdžiui, Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Puma ir kitų prekių ženklų savininkas Kering (KER) praėjusiais metais buvo priverstas imtis veiksmų po to kai Gucci, vienas svarbiausių Kering prekių ženklų, prarado pirkėjų susidomėjimą. Gucci produktų linija buvo pertvarkyta dizainerio Alessandro Michele, kurs praėjusiais metais tapo atsakingas už visas Gucci kolekcijas. Pirmo pusmečio įmonės rezultatai rodo, jog Gucci pertvarkymas buvo sėkmingas – produktų paklausa augo.
Praėjusių metų pabaigoje vykusio Ferrari (RACE) IPO JAV akcijų rinkoje metu buvo išplatinta akcijų už 893 mln. USD. Akcijos buvo išplatintos ties viršutine siūlymo riba – 52 USD. Šiuo metu NYSE biržoje RACE akcijų kaina svyruoja ties 54 USD. Antro ketvirčio rezultatų pristatymo metu įmonė pakėlė visų metų automobilių pardavimo prognozę nuo 7 900 vnt. iki 8 000 vnt. Taip pat įmonė šiais metais tikisi gauti daugiau nei 3 mlrd. EUR pajamų, kai 2015 m. įmonė gavo 2,85 mlrd. EUR pajamų – būtų daugiau nei 5% (met./met.) siekiantis augimas. Tai rodo, jog ne visiems prabangos produktų gamintojams atėjo tokie sunkūs laikai.
Investicijos
Prabangos įmones apimantį indeksą S&P Global Luxury sudaro 80 didžiausių šio sektoriaus bendrovių, kurių akcijomis yra viešai prekiaujama. Indeksą siekia atkartoti Paryžiaus biržoje eurais listinguojamas ETF fondas AMUNDI ETF S&P GLOBAL LUXURY UCITS (GLUX), tačiau šis fondas pasižymi menku likvidumu. Dėl to įprastai investuotojai renkasi jiems patinkančias bendroves.
„Prabangos prekių gamintojai“ lentelėje galima palyginti svarbesnes šio sektoriaus bendroves. Verta pabrėžti, jog dėl skirtingų įmonių fiskalinių metų, rezultatų skelbimo bei apskaitos taisyklių lentelėje pateikiama informacija gali būti naudojama tik susipažinimui su įmonių veikla ir ne visada yra patogu lyginti bendroves tarpusavyje.
![](datas/users/18364-2016-10-11 1.png)
Matome, jog Azijos rinka pastaraisiais metais tapo itin svarbi prabangos produktus gaminančioms bendrovėms, kadangi šiame regione realizuojama 20-60% produkcijos. Prabangos prekių gamintojai daug metų mėgavosi gerėjusia Kinijos gyventojų finansine padėtimi ir noru kuo geriau gyventi. Tačiau lėtėjantis šalies ekonomikos augimas bei nuo 2012 m. besitęsianti korupcijos prevencijos programa Kinijoje neigiamai paveikė šalies vartotojus.
Padėtį šalyje gerai parodo platų parduotuvių tinklą Kinijoje turintis papuošalų parduotuvių tinklo valdytojas Chow Tai Fook Jewellery Group (1929). Įmonė valdo apie 2 200 parduotuvių Kinijos teritorijoje, o Honkonge, Makao (turizmo centras, pasižymintis lošimo namais) ir kitur įmonė valdo daugiau nei 120 parduotuvių. Įmonės pajamos pastaraisiais metais mažėjo po 12-17% (met./met.). Dėl to įmonė sumažino plėtros tempą Kinijoje ir parduotuvių skaičių Honkonge bei Makao. Praėjusį mėnesį vykusio susitikimo su investuotojais metu buvo pareikšta, jog situacija rinkoje išlieka sudėtinga dėl mažėjusios vartotojų paklausos. Per vienerius metus įmonės akcijų kaina Honkongo biržoje sumenko apie 9%.
Iš nagrinėjamų įmonių išsiskiria Hermes (RMS), kuri pasižymi itin geru grynuoju pelningumu (~22%), tačiau matome, jog investuotojai įmonės akcijas yra įvertinę (P/E) gana brangiai. Per pastaruosius dvejus metus įmonės akcijų kaina pakilo beveik 60%. Tuo tarpu įmonių įsigijimus gali drąsiai planuoti ne tik Hermes, bet ir Richemont (CFR), kadangi šių bendrovių įsipareigojimai nėra dideli ir įmonės turi atsidėjusios reikšmingesnes grynųjų pinigų sumas.
![](datas/users/18364-2016-10-11 2.png)
Jeigu Richemont bei Hermes vadovų perspėjimai dėl suprastėjusios padėties rinkoje pasitvirtins, tai šį ketvirtinių rezultatų skelbimo sezoną prabangos prekių gamintojai gali savo akcininkus gerokai nuliūdinti. Tačiau naujausi LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton pardavimų duomenys suteikia vilties, jog ne visos šio sektoriaus bendrovės buvo paveiktos sunkėjusios padėties rinkoje vienodai.
Parengta LHV banko, remiantis įmonių (richemont.com, finance.hermes.com, corporate.chowtaifook.com, lvmh.com, corporate.ferrari.com, swatchgroup.com) pateikiamais duomenimis, fhs.swiss, us.spindices.com ir užsienio žiniasklaida (Reuters.com, Finance.Yahoo.com, Bloomberg.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.