AB DnB NORD bankui skirta 15 tūkst. Lt bauda už neišsamią informaciją klientams

» Verslo ir rinkų naujienos
Autorius: JT Naujienos Data: 2009-05-07 09:11 Komentarai: (0)
2009 m. balandžio 30 d. uždarame posėdyje Vertybinių popierių komisija (VPK) skyrė 15 tūkst. litų baudą AB DnB NORD bankui už tai, kad jis 4 savo klientams tinkamai nesuteikė visos informacijos, reikalingos jų pagrįstiems investiciniams sprendimams priimti. Taip bankas pažeidė Finansinių priemonių rinkų įstatymo nuostatą, įpareigojančią finansų maklerio įmones ir investicines paslaugas teikiančias kredito įstaigas aiškiai ir suprantamai suteikti klientams ir potencialiems klientams visą reikalingą informaciją, kurios pagrindu jie galėtų suprasti siūlomų investicinių paslaugų ir finansinių priemonių esmę bei joms būdingą riziką ir galėtų priimti pagrįstus investicinius sprendimus.

VPK tyrimą pradėjo gavusi 4 klientų skundus dėl netinkamai AB DnB NORD banko suteiktos informacijos. Visi 4 klientai sudarė su banku sutartis dėl itin rizikingų sandorių – finansinių priemonių įsigijimo šį įsigijimą finansuojant iš banko pasiskolintomis lėšomis. Tokie sandoriai jiems, kaip neprofesionaliems investuotojams, nebuvo tinkami. 3 klientai įsigijo obligacijų ir (ar) su akcijų indeksais susietų obligacijų, finansuojant investicijas iš banko skolintomis lėšomis naudojant atvirkštinio atpirkimo sandorius, o vienas klientas – naudojantis banko jam suteikta tiksline paskola, įkeičiant nekilnojamąjį turtą.

VPK tyrimo metu nustatė, kad banko darbuotojų suteikta informacija apie finansines priemones ir jų finansavimo būdus nebuvo išsami, t.y. nebuvo išaiškintos visos kylančios rizikos, taip pat ji nebuvo aiški ir suprantama, t.y. atitinkanti klientų profesionalumo lygį. 2 klientams jiems netinkančios finansinės priemonės buvo siūlomos dar prieš jiems užpildant privalomas anketas, skirtas išsiaiškinti, kokie produktai tinkamiausi konkrečiam klientui, atsižvelgus į jų žinias, patirtį investavimo srityje, finansinę padėtį bei investavimu siekiamus tikslus. Tad anketų pildymas buvo tik formalus ir neatliko savo pagrindinės funkcijos – padėti banko darbuotojams, prieš teikiant rekomendacijas klientui, susipažinti su klientų galimybėmis bei poreikiais ir pasiūlyti labiausiai klientui tinkančias finansines priemones ar investavimo strategijas.

Vienas klientas pasirinko investicijas į su akcijų indeksais susietas obligacijas dėl informacijos lankstinuke – jame buvo teigiama, kad „garantuotas prieaugis – net 6 proc.“ ir niekur nebuvo aiškiai pasakyta, kad 6 proc. yra ne metinis, bet viso platinimo laikotarpio (3 metų) garantuotas prieaugis. Klientas preziumavo, kad garantuojamas metinis 6 proc. prieaugis, todėl obligacijų įsigijimą, įkeisdamas nekilnojamąjį turtą, finansavo paskola, kurios metinės palūkanos 5,5 proc., ir taip tikėjosi uždirbti 0,5 proc. garantuotų metinių palūkanų. Banko darbuotoja, sudariusi su klientu tiek obligacijų įsigijimo, tiek paskolos sutartį, jo neinformavo, kad tokie jo paskaičiavimai buvo klaidingi.

Atsižvelgusi į padarytus teisės aktų pažeidimus, VPK taip pat konstatavo minėtiems klientams paslaugas teikusių ir šiuos klientus konsultavusių AB DnB NORD banko darbuotojų įgūdžių, žinių ir patirties stoką. Be to, minėti banko darbuotojai neturi finansų maklerio licencijų.

VPK nuomone, šiuos AB DnB NORD banko teisės aktų pažeidimus lėmė netinkama banko politika – siūlyti itin rizikingus produktus neprofesionaliems investuotojams. VPK mano, kad investicines paslaugas teikiančios įmonės turėtų itin atidžiai kontroliuoti mažmeniniams investuotojams siūlomų finansinių priemonių apimtį, o sudėtingos finansinės priemonės, kurios klientui pagal jo rizikos profilį nėra tinkamos, gali būti parduodamos tik išskirtiniais atvejais, įsitikinus, jog klientas suvokia tų priemonių esmę, veikimo principus bei keliamą riziką, ir to sąmoningai pageidauja. Be to, tokią paslaugą turėtų teikti tik itin profesionalūs, finansų maklerio licenciją turintys konsultantai.
 
Dar nėra komentarų