Drabužių rinkos dalyvių apžvalga

» Straipsniai » Apžvalgos
Autorius: traders.lt Data: 2024-07-20 20:13 Komentarai: (0)
Pasaulis yra labai spalvingas, jame daug labai įvairių rinkų ir veiklos sričių. Viena iš jų - tai drabužių kūrimas, siuvimas ir pardavimas. Būtent šįkart iš arčiau pažvelgsime į šios srities atstoves ir panagrinėsime jų pagrindinius finansinius veiklos rodiklius, juos palyginsime ir atliksime kitokio pobūdžio analizes.


Šioje apžvalgoje mes išskyrėme keturias bendroves, t.y. Inditex, Hennes & Mauritz, LPP ir Gap, kuriuos užsiima analogiška arba panašia veikla, t.y. drabužių kūrimas (dizainas), drabužių siuvimas bei mažmeninė prekyba jais. Visos šios įmonės tiesiogiai ar netiesiogiai turi savo parduotuvių ir mūsų šalyje bei tai buvo pagrindinis orientyras renkantis kompanijas šiai apžvalgai.


Trumpas kompanijų pristatymas

Inditex - tai pagrindinė ir didžiausia mados pasaulinė įmonių grupė, veikianti 5 žemynuose, kurios registruota buveinė yra Ispanijoje. Pagrindinė veikla – pasiūlyti savo klientams įkvepiantį, kokybišką ir atsakingai pagamintą mados pasiūlymą. Kompaniją 1985 metais įkūrė ispanų verslininkas Amancio Ortega, kuris yra pats turtingiausias žmogus šalyje.



Kiekviena koncepcija veikia taikant internetinės parduotuvės ir įprastos parduotuvės modelį, kurį tiesiogiai valdo bendrovės, kurias Inditex kontroliuoja turėdama visą arba daugumą akcinio kapitalo ir balsavimo teisių, išskyrus tam tikras rinkas, kuriose dėl kelių priežasčių verslas vykdoma franšizės būdu.

Pagrindiniai prekių ženklai: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho ir Zara Home.


Hennes & Mauritz - tai pasaulinė mados ir dizaino bei prekių ženklų ir įmonių šeima. Suteikianti klientams visame pasaulyje galimybę tvariai išreikšti save per madą ir dizainą. 1947 metais kompanijos įkūrėjas Erling Persson iš Švedijos turėjo viziją padaryti puikią madą prieinamą visiems ir tai padaryti tinkamai. Visus prekės ženklus ir verslo įmones sieja ta pati aistra siekti, kad puiki ir tvaresnė mada ir dizainas būtų prieinami visiems. Kiekvienas prekės ženklas turi savo unikalų identitetą ir kartu papildo vienas kitą bei stiprina H&M grupę – visa tai tam, kad pasiūlytų savo klientams neprilygstamą vertę ir įgalintų cirkuliacinį gyvenimo būdą.



Pasiūlą daugiausia sudaro drabužiai, aksesuarai, avalynė, kosmetika, namų tekstilė ir namų apyvokos reikmenys, parduodami per unikalius prekės ženklus.

Pagrindiniai prekių ženklai: H&M, & Other Stories, COS, Monki, Weekday, H&M Home, ARKET ir Afound.


LPP - tai Lenkijos šeimos įmonė, įkurta dar 1991 metais, kuri aprengia klientus beveik 40 pasaulio rinkų. Per daugiau nei 30 metų nuo pat pradžių LPP sukūrė didžiausią mados kompaniją Vidurio ir Rytų Europoje. Kolekcijas galima įsigyti 39 rinkose. Stacionarių prekių parduotuvės atidarytos 28 šalyse, o internetu prekiaujama 34 šalyse.


 
Kompanija nuolat tobulina savo pasiūlymus ir pritaiko juos prie besikeičiančių klientų lūkesčių. Didina savo kolekcijų prieinamumą plėsdama stacionarių salonų tinklą (didėja prekybos plotas per metus) ir internetines parduotuves. 

Pagrindiniai prekių ženklai: Reserved, Mohito, House, Cropp ir Sinsay. 


Gap - tai amerikiečių pasaulinė drabužių ir aksesuarų mažmeninės prekybos kompanija. Gap 1969 metais įkūrė Donaldas Fisheris ir Doris F. Fisher, o jos būstinė yra San Franciske, Kalifornijoje. Tai yra didžiausias specializuotas mažmenininkas Jungtinėse Amerikos Valstijose ir užima trečią vietą tarptautinėje rinkoje. Gap yra gyvenimo būdo prekių ženklų rinkinys, siūlantis drabužius, priedus ir asmeninės priežiūros priemones moterims, vyrams ir vaikams.


 
Gap yra įvairių kanalų mažmenininkas, parduodantis klientams tiek parduotuvėse, tiek internetu, per bendrovės valdomas ir franšizės parduotuves, bendrovei priklausančias svetaines ir trečiųjų šalių susitarimus. Kompanijos valdomos parduotuvės yra JAV, Kanadoje, Japonijoje ir Taivane. Sudarytos franšizės sutartis valdyti bendrovės prekės ženklų parduotuves visoje Azijoje, Europoje, Lotynų Amerikoje, Viduriniuose Rytuose ir Afrikoje.

Pagrindiniai prekių ženklai: GAP, Old navy, Banana republic, Athleta.


Santykinių finansinių rodiklių apžvalga ir analizė

Atlikdami santykinių finansinių rodiklių apžvalgą ir analizę mes orientavomės į laikotarpį tarp 2017 metų ir 2024 metų pirmojo ketvirčio, o konkrečiai į metinius veiklos finansinius rezultatus. Kaip ir įprasta buvo apskaičiuoti įvairaus pobūdžio santykiniai finansiniai rodikliai, kad šiuo atveju pasirinktas kompanijas galima būtų kuo labiau ir objektyviau palyginti bei padaryti išvadas. Pabrėžiame, kad visi duomenys paimti iš oficialių bendrovių pateiktų metinių ir ketvirčio finansinių ataskaitų.


Pradedame nuo vieno iš pelningumo rodiklių, t.y. EBITDA maržos. Kaip akivaizdžiai matome iš pateikto paveikslėlio, per visą mūsų analizuojamą laikotarpį didžiausiu minimu rodikliu išsiskyrė Inditex bendrovė, be to, jis per paskutinius trejus metus nuosekliai augo. Tuo tarpu Gap atveju EBITDA pelningumas iš esmės visą laiką buvo pats mažiausias, tiesa, pastaruoju metu jis ėmė didėti.

Bendras analizuojamų keturių kompanijų maržų vidurkis turėjo tendenciją svyruoti. 2017 metais jis siekė 15,2 procento, o štai 2023 metais jau sudarė 17,9 procento, kai po pirmojo šių metų ketvirčio jau siekia beveik devynioliką procentų. Arčiausiai bendrojo vidurkio per visą analizuojamą laikotarpį buvo LPP bei Hennes & Mauritz EBITDA pelningumai. 


Kalbant apie dar vieną pelningumo rodiklį, t.y. turto grąžos arba ROA, šiuo atveju vėl lyderiauja kompanija iš Ispanijos Inditex. Kaip akivaizdžiai matome iš grafiko, kovidiniai 2020 metai ypač neigiamai paveikė ROA, kuris netgi dviejų įmonių atveju buvo neigiamas, tad tuo pačiu bendras vidurkis irgi su minuso ženklu. 

Tarp drabužių rinkos dalyvių iš esmės per visą laikotarpį mažiausią turto grąžą generuoja Gap. Lenkijos kompanijos LPP minimas pelningumo rodiklis per pastaruosius dvejus metus augo ir tuo pačiu buvo antras pagal dydį tarp visų keturių analizuojamų bendrovių, kai švedų Hennes & Mauritz atveju jis dažniausiai buvo arčiausiai bendro vidurkio. 


Įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis parodo kokią dalį turto struktūroje sudaro įmonių turimi įsipareigojimai. Iš esmės per visą analizuojamą laikotarpį didžiausiu minimu rodikliu išsiskyrė Amerikos kompanija Gap, tiesa, po pirmojo šių metų ketvirčio jau Hennes & Mauritz turto struktūroje įsipareigojimų dalis yra didžiausia.

Ispanijos drabužių rinkos dalyvė Inditex gali pasigirti tuo, kad jos įsipareigojimų ir turto santykinis finansinis rodiklis yra pats kukliausias, ir, beje, tokiu buvo nuo pat 2017 metų, tiesa, nuo to laiko jis pakilo nuo 0,33 iki 0,48 reikšmės, kas yra gana žymus prieaugis. Tuo tarpu švedų kompanijos atveju minimas rodiklis ūgtelėjo labiausiai (nuo 0,44 iki 0,77 reikšmės). Bendras įsipareigojimų ir turto santykinio rodiklio vidurkis per analizuojamą laikotarpį pasistiebė nuo 0,46 iki 0,67 lygio, o arčiausiai jo buvo LPP ir Hennes & Mauritz duomenys.


Kalbant apie bendrąjį likvidumą, nuo pat 2017 metų stambiausiu minimu santykiniu finansiniu rodikliu pasižymėjo Inditex įmonė. Tuo tarpu kaimyninės Lenkijos atstovės LPP bendrasis likvidumas tarp visų keturių bendrovių buvo pats žemiausias, na o pastaruoju metu trumpalaikis turtas yra toks pats arba panašus kaip ir trumpalaikiai įsipareigojimai.

Per analizuojamą laikotarpį minimo rodiklio bendras vidurkis (arčiausiai kurio buvo Hennes & Mauritz duomenys) pasikoregavo nuo 1,7 iki 1,3 reikšmės, nes krito visų keturių drabužių rinkos dalyvių bendrasis likvidumas.  


Nagrinėjamų drabužių rinkos dalyvių turto apyvartumo bendras vidurkis nuo 2017 metų smuktelėjo nuo 1,7 iki 1,3 reikšmės, nes šiuo atveju irgi smuko visų keturių šioje apžvalgoje figūruojančių kompanijų minimas santykinis finansinis rodiklis.

Didžiausiu turto apyvartumu per analizuojamą laikotarpį išsiskyrė tiek Amerikos kompanija Gap, tiek ir švedų atstovė Hennes & Mauritz. Tuo tarpu bendrovių iš Lenkijos ir Ispanijos minimas rodiklis kaip matome iš pateikto paveikslėlio su grafikais, buvo mažiausias.


Pažvelkime į tai, kaip mūsų apžvelgiamos drabužių kūrimu, siuvimu ir pardavimu užsiimančios įmonės valdo savo atsargas. Šiuo atveju turime tokią pačią situaciją kaip ir prieš tai aptarto finansinio santykinio rodiklio atveju, t.y. mažiausiu atsargų apyvartumo rodikliu pasižymi LPP. 

Inditex ir Gap bendrovių minimas finansinis santykinis rodiklis per visą mūsų šioje apžvalgoje analizuojamą laikotarpį visuomet buvo pats stambiausias, t.y. jų atsargų apyvartumas yra pats didžiausias.


Šioje apžvalgoje dar buvo apskaičiuotas ir grynųjų pinigų srautų iš veiklos ir pajamų santykinis finansinis rodiklis, kuris parodo kokią pajamų dalį sudaro grynieji pinigų srautai iš veiklos. Kaip matome paveikslėlyje,  absoliučiai didžiausiu minimu rodikliu beveik visuomet galėjo pasigirti Ispanijos atstovė Inditex. 

Tuo tarpu Gap atveju padėtis priešinga, būtent ši kompanija iš Amerikos generavo mažiausią grynųjų pinigų iš veiklos ir pajamų santykį procentine išraiška. Arčiausiai bendrojo vidurkio, kuris nuo 2017 metų ūgtelėjo, buvo kitų dviejų analizuojamų kompanijų minimas santykinis finansinis rodiklis.


Dar vienas procentinis rodiklis, kurį jums pristatome - tai dividendų išmokėjimo. Jis parodo, kokia per metus uždirbto grynojo pelno procentinė dalis teko dividendams, jeigu jie buvo mokami. Dvi kompanijos, t.y. Inditex ir Gap per visą analizuojamą laikotarpį visuomet, net ir nepaisant krizinių 2020 kovidinių metų savo akcininkams mokėjo dividendus, o be to Amerikos kompanija tą darė net nepaisant to, kad tiek 2020, tiek 2022 metais patyrė grynąjį nuostolį.

Kitos dvi analizuojamos įmonės, t.y. LPP bei Hennes & Mauritz, taip pat dalinasi savo grynuoju pelnu su akcininkais, tiesa, būtent 2020 metais to nedarė. Pabrėžtina ir tai, jog drabužių rinkos dalyvės kai kuriais metais išmokėjo didesnius dividendus nei per metus uždirbo grynojo pelno.


Pateikiame lentelę su pačiais naujausiais analizuojamų keturių įmonių finansiniais santykiniais rinkos vertės rodikliais, t.y. P/E, P/BV, P/S ir EV/EBITDA ir dividendinio pajamingumo. Amerikos kompanijos Gap atveju, jie iš esmės yra patys mažiausi.

Tuo tarpu pasaulinės drabužių rinkos lyderės iš Ispanijos minimi rinkos vertės rodikliai šiuo metu yra patys didžiausi. Kalbant konkrečiai apie dividendinį pajamingumą, tai Lenkijos kompanijos LPP atveju jis yra mažiausias, Švedijos atstovės Hennes & Mauritz - didžiausias.


Nuo šių metų pradžios labiausiai pabrango Inditex akcijos, tuo tarpu krito tik Hennes & Mauritz rinkos vertė. Praėję metai pasižymėjo tuo, kad pastebimai pakilo visų keturių drabužių rinkos dalyvių nuosavybės vertybinių popierių kainos (daugiausiai - Gap), kai 2022 metais buvo korekcija ir labiausiai krito švedų kompanijos kapitalizacija.

Kalbant apie vidutinės trukmės (3 - 5 metų) laikotarpį, didžiausiu akcijų kainų brangimu galėjo pasigirti LPP bei Inditex, kai tiek Gap, tiek Hennes & Mauritz akcijų grąža buvo gerokai kuklesnė, o kai kuriais atvejais netgi neigiama. Tuo tarpu ilgesnės trukmės laikotarpio atveju padėtis analogiška.


Techninė analizė

Inditex akcijų kaina šiuo metu yra augimo kanale, kuris prasidėjo dar 2022 metų pavasarį. Tiesa, pastaruoju metu sulaukėme konsolidacijos, kurios metu akcijų kaina artėja prie augimo kanalo apatinės dalies, po kurios patestavimo paaiškės tolimesnė kryptis. 




Hennes & Mauritz akcijų kaina patestavo prieš korekciją buvusį pasiektą augimo piką, bei nepavyko tvariai virš jo pakilti, tad padidėjo dvigubos viršūnės susiformavimo rizika.

 


LPP akcijų kaina pakilo iki rekordinio lygio, tačiau po to nukrito žemiau augimo trendo linijos. Šiuo metu turime konsolidacijos periodą, po kurio pabaigos paaiškės tolimesnė kryptis.




Gap akcijų kaina šiuo metu testuoja augimo kanalo, kuris prasidėjo dar 2023 metų gegužę, apatinę dalį. Jei šis lygis neatlaikys, t.y. bus tvariai pralaužtas, tuomet lauktų didesnė korekcija.
 




Autorius: TI
 
Dar nėra komentarų