Valdžia nepraleido progos pasityčioti iš gyventojų – pažadėję, kad 19 proc. PVM tarifas bus laikinas, šį pažadą jie ištesės vėl padidindami tarifą. Valdžios pastangos taupyti balansuoja ties nuliu, nes absoliučia suma išlaidos vis dar nemažėja, todėl Lietuvos laisvosios rinkos institutas ragina valdžią ištesėti ankstesnius pažadus mažinti biudžeto išlaidas, o ne eilinį kartą perkelti krizės naštą dabartiniams bei ateities mokesčių mokėtojams.
Nepaisant neišvengiamo poreikio mažinti biudžeto išlaidas, Seimui pateiktame svarstyti biudžeto projekte išlaidos mažinamos vos 1 procentu. Net ir vieno procento sutaupymui jau iškilo grėsmė - Vyriausybei grąžintas tobulinti projektas dėl politikų, pareigūnų ir valstybės tarnautojų darbo užmokesčio mažinimo. Atsisakius taupymo, biudžete lieka tik pajamų karpymas bei PVM didinimas.
Šį antradienį po pateikimo, Seimas pritarė ir imsis svarstyti jau antrąkart šįmet tikslinamą 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymo pakeitimo įstatymo projektą. Projekte numatyta sutaupyti 254 mln. Lt, bet Seimui atmetus projektą dėl valstybės pareigūnų algų mažinimo atsirado tikimybė, jog tikslinamame biudžete lėšų mažinimo iš viso nebus ir išlaidos sieks 25,8 mlrd. Lt.
„Valdžia vis dar neištesėjo ankstesnio pažado taupyti: praėjusių metų faktinės išlaidos buvo 24,5 mlrd. Lt, šių metų patvirtintas planas – 25,8 mlrd. Lt. Tiesa, dalį to sudaro ES lėšos, kurios praėjusiais metais buvo 3,5 mlrd. Lt, o šįmet planuojama gauti 6,4 mlrd. Lt.. Premjeras žadėjo sugrįžti į 2006 – 2007 m. išlaidų lygį, kai faktinės valstybės biudžeto išlaidos buvo 18 – 21 mlrd. Lt. Norint šį pažadą įgyvendinti, biudžeto išlaidas būtina sumažinti bent jau 5 mlrd. Lt,“ – sako LLRI ekspertė Kaetana Leontjeva.
Biudžeto pajamų dalyje ruošiamasi dar kartą apkarpyti planuotas pajamas. LLRI dar tvirtinant šių metų biudžetą 2008 m. pabaigoje įspėjo, kad valstybės biudžeto pajamų planas nebus įvykdytas. Šįsyk biudžeto pajamas sumažinti planuojama beveik 2 mlrd. Lt, tad pajamų planas bus 4,5 mlrd. Lt mažesnis nei patvirtintas praėjusių metų pabaigoje. Nepaisant ankstesnių klaidų tikintis didesnių pajamų padidinus mokesčius, nuo 2009 m. rugpjūčio 1 d. padidinus PVM tarifą iki 21 proc. Vyriausybė tikisi šių metų biudžetą papildyti 230 mln. Lt pajamų.
„Siūlomas biudžeto projektas tik padidins naštą mokesčius mokančiam verslui ir gyventojams. Didinusi PVM tarifą nuo 18 iki 19 proc. Vyriausybė tikėjosi apie 0,5 mlrd. papildomų pajamų ir dabar jau matome, kad šios svajonės subliūško. Valdžia nemelavo sakydama, kad 19 proc. PVM tarifas bus laikinas. Deja, PVM nemažės, kaip buvo žadėta, mokesčio tarifą norima padidinti iki 21 proc. Neįvertinus ankstesnio PVM didinimo poveikio verslo aplinkai ir biudžeto pajamoms, apie dar vieną didinimą net neturėtų būti diskutuojama. Jeigu valdžia ne atmestinai, o nuodugniai įvertintų padidinto tarifo įtaką šešėliui, PVM didinimo keliu vargu ar benorėtų eiti. Kaip žinome iš Lafero efekto, didesni mokesčiai lemia mažesnį ekonominį aktyvumą ir didesnį šešėlį ir tą dar kartą patvirtino nuo šių metų padidinti mokesčiai. Todėl papildomų pajamų vėl padidinus PVM tarifą tikėtis neverta,“ – teigia ekspertė.
LLRI ragina už viešuosius finansus atsakingas valdžios institucijas nedelsiant parengti viešųjų išlaidų mažinimo metodiką bei procedūrą. Surenkant mažiau biudžeto pajamų, išlaidų mažinimas pagal principus ir prioritetus leistų atsisakyti neefektyvių ar nereikalingų programų ir funkcijų.
Nepaisant neišvengiamo poreikio mažinti biudžeto išlaidas, Seimui pateiktame svarstyti biudžeto projekte išlaidos mažinamos vos 1 procentu. Net ir vieno procento sutaupymui jau iškilo grėsmė - Vyriausybei grąžintas tobulinti projektas dėl politikų, pareigūnų ir valstybės tarnautojų darbo užmokesčio mažinimo. Atsisakius taupymo, biudžete lieka tik pajamų karpymas bei PVM didinimas.
Šį antradienį po pateikimo, Seimas pritarė ir imsis svarstyti jau antrąkart šįmet tikslinamą 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymo pakeitimo įstatymo projektą. Projekte numatyta sutaupyti 254 mln. Lt, bet Seimui atmetus projektą dėl valstybės pareigūnų algų mažinimo atsirado tikimybė, jog tikslinamame biudžete lėšų mažinimo iš viso nebus ir išlaidos sieks 25,8 mlrd. Lt.
„Valdžia vis dar neištesėjo ankstesnio pažado taupyti: praėjusių metų faktinės išlaidos buvo 24,5 mlrd. Lt, šių metų patvirtintas planas – 25,8 mlrd. Lt. Tiesa, dalį to sudaro ES lėšos, kurios praėjusiais metais buvo 3,5 mlrd. Lt, o šįmet planuojama gauti 6,4 mlrd. Lt.. Premjeras žadėjo sugrįžti į 2006 – 2007 m. išlaidų lygį, kai faktinės valstybės biudžeto išlaidos buvo 18 – 21 mlrd. Lt. Norint šį pažadą įgyvendinti, biudžeto išlaidas būtina sumažinti bent jau 5 mlrd. Lt,“ – sako LLRI ekspertė Kaetana Leontjeva.
Biudžeto pajamų dalyje ruošiamasi dar kartą apkarpyti planuotas pajamas. LLRI dar tvirtinant šių metų biudžetą 2008 m. pabaigoje įspėjo, kad valstybės biudžeto pajamų planas nebus įvykdytas. Šįsyk biudžeto pajamas sumažinti planuojama beveik 2 mlrd. Lt, tad pajamų planas bus 4,5 mlrd. Lt mažesnis nei patvirtintas praėjusių metų pabaigoje. Nepaisant ankstesnių klaidų tikintis didesnių pajamų padidinus mokesčius, nuo 2009 m. rugpjūčio 1 d. padidinus PVM tarifą iki 21 proc. Vyriausybė tikisi šių metų biudžetą papildyti 230 mln. Lt pajamų.
„Siūlomas biudžeto projektas tik padidins naštą mokesčius mokančiam verslui ir gyventojams. Didinusi PVM tarifą nuo 18 iki 19 proc. Vyriausybė tikėjosi apie 0,5 mlrd. papildomų pajamų ir dabar jau matome, kad šios svajonės subliūško. Valdžia nemelavo sakydama, kad 19 proc. PVM tarifas bus laikinas. Deja, PVM nemažės, kaip buvo žadėta, mokesčio tarifą norima padidinti iki 21 proc. Neįvertinus ankstesnio PVM didinimo poveikio verslo aplinkai ir biudžeto pajamoms, apie dar vieną didinimą net neturėtų būti diskutuojama. Jeigu valdžia ne atmestinai, o nuodugniai įvertintų padidinto tarifo įtaką šešėliui, PVM didinimo keliu vargu ar benorėtų eiti. Kaip žinome iš Lafero efekto, didesni mokesčiai lemia mažesnį ekonominį aktyvumą ir didesnį šešėlį ir tą dar kartą patvirtino nuo šių metų padidinti mokesčiai. Todėl papildomų pajamų vėl padidinus PVM tarifą tikėtis neverta,“ – teigia ekspertė.
LLRI ragina už viešuosius finansus atsakingas valdžios institucijas nedelsiant parengti viešųjų išlaidų mažinimo metodiką bei procedūrą. Surenkant mažiau biudžeto pajamų, išlaidų mažinimas pagal principus ir prioritetus leistų atsisakyti neefektyvių ar nereikalingų programų ir funkcijų.