Greitai besikeičiant dalyvių pomėgiams, viena iš bendrovių lyderių išmaniųjų telefonų rinkoje Blackberry (BBRY) per kelerius metus atsidūrė ties bankroto riba ir buvo imtasi ryžtingų priemonių, siekiant išsaugoti kompaniją.
Daugiau negu prieš metus jau nagrinėjome BlackBerry (BBRY) padėtį (https://fp.lhv.lt/news/4719273). Nuo to laiko pasikeitė bendrovės vadovas, nepavyko parduoti kompanijos ir toliau buvo įgyvendinamas restruktūrizacijos planas. Šioje apžvalgoje nagrinėsime įvykusius pokyčius įmonėje ir jų įtaką akcijų kainai.
BlackBerry, kuri anksčiau buvo žinoma kaip Research in Motion, investuotojų akiratyje atsidūrė po to, kai rinkai pristatė išmaniuosius telefonus, sulaukusius didelio pasisekimo. BlackBerry išmaniuosius telefonus ypač pamėgo verslo sektoriaus atstovai, kadangi naujieji telefonai leido padidinti jų produktyvumą ir informacijos prieinamumą. Tačiau 2007 m. pasirodęs Apple (AAPL) išmanusis telefonas iPhone taip pat sulaukė didžiulio pasisekimo. BlackBerry telefonų populiarumas pasiekė piką 2010 m., o nuo to momento kova dėl vartotojų buvo pamažu pralaimima, kadangi vis daugiau vartotojų rinkosi Apple produktus arba gerokai pigesnius ir Google (GOOGL) Android operacinę sistemą turinčius išmaniuosius telefonus. Remiantis Bloomberg.com paskelbtomis tyrimų agentūros IDC prognozėmis, BlackBerry produktų rinkos dalis 2018 m. turėtų sumažėti iki 0,3%, kai 2009 m. ji siekė apie 19%, o 2013 m. sumenko iki 1,9%.
2012 m. BlackBerry vadovu tapo Thordten Heins, kuris restruktūrizavo bendrovės veiklą ir mažino darbuotojų skaičių. Tačiau po žlugusių derybų dėl bendrovės pardavimo T. Heins pasitraukė iš vadovo pareigų. 2013 m. įmonės vadovo postą perėmusio John S. Chen planai rinkos dalyviams suteikė vilčių, jog įmonė galų gale ir vėl taps pelninga. J. Chen praėjusį mėnesį pareiškė, jog įmonės pertvarkymas eina į pabaigą ir tiki, kad bendrovės veikla taps pelninga jau 2016 m. pradžioje. Šiuo metu BlackBerry vadovas mažina bendrovės priklausomybę nuo išmaniųjų telefonų, apkarpo išlaidas ir koncentruoja veiklą į verslo sektoriaus klientus bei programinės įrangos kūrimą. Įmonės direktoriaus optimizmą ir pasitikėjimą savimi parodo jo žodžiai, kai birželio mėn. pabaigoje Bloomberg.com žurnalistų paklaustas apie įmonės pardavimą J. Chen pareiškė, jog šiuo metu nesiekia parduoti bendrovės, tačiau perėmimo pasiūlymas sudomintų, jeigu kas pasiūlytų 100 USD už akciją. Šiuo metu BBRY akcijų kaina JAV biržoje siekia apie 10 USD.
2013 m. bendrovės vadovas išskaidė vykdomą restruktūrizaciją į tris etapus. Pirmąją plano dalį sudarė įmonės veiklos optimizavimas: išlaidų mažinimas, darbuotųjų skaičiaus mažinimas, naujų vadovų samdymas, turimo nekilnojamojo turto išpardavimas ir įmonės lankstumo didinimas. Be to, įmonė pasirašė 5 m. sutartį su išmaniųjų telefonų gamintoja Foxconn, kas leido sumažinti su mobiliųjų prietaisų gamyba susijusias išlaidas. Minėtos priemonės leido sumažinti veiklos išlaidas 1 mlrd. USD. Antrąją dalį sudarė naujų produktų pristatymas ir tolimesnis išlaidų mažinimas, o trečiąja dalimi siekiama, kad bendrovė įsitvirtintų naujose nišinėse rinkose ir pasiektų nenuostolingumo tašką.
2014 m. birželio 19 d. ketvirtinių pasiekimų pristatymo metu įmonės direktorius pareiškė, jog įmonės restruktūrizavimas eina į pabaigą ir šiuo metu siekiama, kad įmonės rezultatai kuo mažiau priklausytų nuo mobiliųjų telefonų pardavimų. Taip pat siekiama, kad įmonė ir vėl augtų bei taptų pelninga. Verta paminėti, jog per ketverius metus darbuotojų skaičius bendrovėje buvo sumažintas per pusę.
Žemiau esančiame grafike galima išvysti BlackBerry pardavimų ir įmonės akcijų kainos Nasdaq biržoje pokyčius per pastaruosius trejus metus. Įmonės pardavimai gerokai mažėjo – per pastaruosius dvejus metus pardavimai sumenko daugiau nei 65%. Per tą patį laikotarpį išmaniųjų telefonų pardavimai (vienetais) sumažėjo beveik 80%. Svarbiausias ir daugiausiai pajamų bendrovei generuojantis regionas šiuo metu yra „Europos, Viduriniųjų Rytų ir Afrikos“, kadangi iš šio regiono gaunamos pajamos sudaro apie 43% visų pajamų. Verta priminti, kad prieš ketverius metus svarbiausia rinka buvo JAV, kurioje buvo gaunama 65% visų pajamų. Šiuo metu iš JAV gaunama mažiau nei 29% visų pajamų.
J. Chen vykdoma įmonės restruktūrizacija duoda pirmuosius vaisius, tačiau įmonės vadovui reikės įdėti dar daugiau pastangų, kad įmonė ir vėl taptų pelninga. Pavyzdžiui, 2013 m. bendrasis pelningumas buvo neigiamai paveiktas nurašymų, susijusių su neišparduotais naujos kartos telefonais, kas parodo, jog įmonės vadovas neteisingai įvertino išmaniųjų telefonų paklausą. Padėtis ateityje gali pagerėti, kadangi įmonė siekia generuoti pajamas nei iš mobiliųjų telefonų pardavimo, o iš programinės įrangos, kurios pelno marža yra žymiai didesnė negu telefonų. Taip pat verta atkreipti dėmesį į tai, jog įmonės neslegia didelė paskolų našta, kadangi vien turimų grynųjų pinigų ir jų ekvivalentų užtektų padengti turimas ilgalaikes paskolas. O tai leidžia įmonei būti lankstesnei ir padidina bendrovės išlikimo tikimybę.
Per pastaruosius penkerius metus BlackBerry akcijų kaina JAV biržoje sumenko 87%, investuotojams nusiviliant įmonės rezultatais ir analitikams priskiriant „parduoti” reitingus. Tačiau nuo metų pradžios BBRY akcijų kaina pakilo apie 29% ir yra ties 10 USD. Dauguma analitikų teigiamai įvertino paskelbtus naujausius BlackBerry ketvirtinius rezultatus ir kėlė įmonės akcijų reitingą. Remiantis Reuters.com pateikiama informacija, šiuo metu dauguma analitikų (~59%) BlackBerry akcijoms yra skyrę „laikyti” reitingą, kai prieš tris mėnesius tokį reitingą buvo skyrę tik kiek daugiau nei pusė (~51%) analitikų. „Pirkti“ rekomendaciją šiuo metu yra skyrę tik 2 iš 39 nagrinėjamų analitikų.
Taip pat verta atkreipti dėmesį į investuotojų turimas BlackBerry akcijų trumpąsias pozicijas (angl. short interest), kurios parodo, jog rinkos dalyvių noras uždirbti iš akcijų kainos kritimo sumažėjo beveik perpus nuo 2013 m. pasiektos viršūnės. Išsamesnį minėtų pozicijų vaizdą galima išvysti žemiau esančiame grafike.
Šiuo metu į bendrovę verta žiūrėti ne kaip į išmaniųjų telefonų gamintoją, o kaip į verslo sektorių nukreiptą techninės ir programinės įrangos kūrėją. Dauguma investuotojų didžiausias galimybes šiuo metu sieja su verslui skirta programine įranga BlackBerry Enterprise Server (BES) bei BBM Protected, kurių pagrindinis akcentas yra saugumas. Nepaisant taip sėkmės ir nesulaukusių pastaraisiais metais išleistų naujų išmaniųjų telefonų modelių, BlackBerry pranešė, jog pristatys naują išmanųjį telefoną Blackberry Passport, kurio ekranas bus beveik dvigubai platesnis nei Apple iPhone 5S ir kuris turės fizinę klaviatūrą. Prognozuojama, jog naujasis telefonas bus pristatytas jau šį rudenį.
BlackBerry akcininkai buvo nemaloniai nustebinti ir dauguma rinkos dalyvių skubėjo parduoti BBRY akcijas, kai mėnesio viduryje pasirodė naujienos apie Apple ir IBM susitarimą bendradarbiauti, teikiant verslui skirtas paslaugas. Planuojama, jog IBM verslo sektoriaus klientams siūlys Apple produktus, kuriuose jau bus įrašytos tikslingai sukurtos programos. Taigi Apple dar kartą gali tapti grėsmingas konkurentas Blackberry, kuri siekia savo veiklą nukreipti į verslo sektorių. Be to, BlackBerry prezidentas praėjusią savaitę užsiminė, jog taip pat pradėjo derybas dėl panašaus susitarimo su kitomis bendrovėmis, siekdamas išlaikyti ir pritraukti naujus verslo sektoriaus klientus. Šis pareiškimas suteikia vilčių, jog ir BlackBerry suras partnerių, kurie padės konkuruoti su iškilusia IBM-Apple grėsme.
Žinoma, bet kokios investicijos į bendrovę, kurios veikla yra nuostolinga, susijusios su labai didele rizika. Nepaisant to, BlackBerry restruktūrizacija eina į pabaigą ir įkvepia dalį rinkos dalyvių prisiimti minėtą riziką, tikintis didelio pelno. Artimiausių ketvirčių rezultatai parodys, ar BlackBerry sugebės atgauti bent dalį rinkos ir atrasti pelną generuojančią nišą. Tačiau verta atkreipti dėmesį į investuotojų netikrumą dėl BlackBerry ateities, kuris atsispindi ženkliuose trumpalaikiuose akcijų kainos svyravimuose.
Parengta LHV banko, remiantis BlackBerry skelbiamais duomenimis ir viešai prieinama informacija (blackberry.com, sec.gov, nasdaq.com) ir užsienio žiniasklaida (finance.yahoo.com, bloomberg.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.
Daugiau negu prieš metus jau nagrinėjome BlackBerry (BBRY) padėtį (https://fp.lhv.lt/news/4719273). Nuo to laiko pasikeitė bendrovės vadovas, nepavyko parduoti kompanijos ir toliau buvo įgyvendinamas restruktūrizacijos planas. Šioje apžvalgoje nagrinėsime įvykusius pokyčius įmonėje ir jų įtaką akcijų kainai.
BlackBerry, kuri anksčiau buvo žinoma kaip Research in Motion, investuotojų akiratyje atsidūrė po to, kai rinkai pristatė išmaniuosius telefonus, sulaukusius didelio pasisekimo. BlackBerry išmaniuosius telefonus ypač pamėgo verslo sektoriaus atstovai, kadangi naujieji telefonai leido padidinti jų produktyvumą ir informacijos prieinamumą. Tačiau 2007 m. pasirodęs Apple (AAPL) išmanusis telefonas iPhone taip pat sulaukė didžiulio pasisekimo. BlackBerry telefonų populiarumas pasiekė piką 2010 m., o nuo to momento kova dėl vartotojų buvo pamažu pralaimima, kadangi vis daugiau vartotojų rinkosi Apple produktus arba gerokai pigesnius ir Google (GOOGL) Android operacinę sistemą turinčius išmaniuosius telefonus. Remiantis Bloomberg.com paskelbtomis tyrimų agentūros IDC prognozėmis, BlackBerry produktų rinkos dalis 2018 m. turėtų sumažėti iki 0,3%, kai 2009 m. ji siekė apie 19%, o 2013 m. sumenko iki 1,9%.
2012 m. BlackBerry vadovu tapo Thordten Heins, kuris restruktūrizavo bendrovės veiklą ir mažino darbuotojų skaičių. Tačiau po žlugusių derybų dėl bendrovės pardavimo T. Heins pasitraukė iš vadovo pareigų. 2013 m. įmonės vadovo postą perėmusio John S. Chen planai rinkos dalyviams suteikė vilčių, jog įmonė galų gale ir vėl taps pelninga. J. Chen praėjusį mėnesį pareiškė, jog įmonės pertvarkymas eina į pabaigą ir tiki, kad bendrovės veikla taps pelninga jau 2016 m. pradžioje. Šiuo metu BlackBerry vadovas mažina bendrovės priklausomybę nuo išmaniųjų telefonų, apkarpo išlaidas ir koncentruoja veiklą į verslo sektoriaus klientus bei programinės įrangos kūrimą. Įmonės direktoriaus optimizmą ir pasitikėjimą savimi parodo jo žodžiai, kai birželio mėn. pabaigoje Bloomberg.com žurnalistų paklaustas apie įmonės pardavimą J. Chen pareiškė, jog šiuo metu nesiekia parduoti bendrovės, tačiau perėmimo pasiūlymas sudomintų, jeigu kas pasiūlytų 100 USD už akciją. Šiuo metu BBRY akcijų kaina JAV biržoje siekia apie 10 USD.
Restruktūrizacijos planas
2013 m. bendrovės vadovas išskaidė vykdomą restruktūrizaciją į tris etapus. Pirmąją plano dalį sudarė įmonės veiklos optimizavimas: išlaidų mažinimas, darbuotųjų skaičiaus mažinimas, naujų vadovų samdymas, turimo nekilnojamojo turto išpardavimas ir įmonės lankstumo didinimas. Be to, įmonė pasirašė 5 m. sutartį su išmaniųjų telefonų gamintoja Foxconn, kas leido sumažinti su mobiliųjų prietaisų gamyba susijusias išlaidas. Minėtos priemonės leido sumažinti veiklos išlaidas 1 mlrd. USD. Antrąją dalį sudarė naujų produktų pristatymas ir tolimesnis išlaidų mažinimas, o trečiąja dalimi siekiama, kad bendrovė įsitvirtintų naujose nišinėse rinkose ir pasiektų nenuostolingumo tašką.
2014 m. birželio 19 d. ketvirtinių pasiekimų pristatymo metu įmonės direktorius pareiškė, jog įmonės restruktūrizavimas eina į pabaigą ir šiuo metu siekiama, kad įmonės rezultatai kuo mažiau priklausytų nuo mobiliųjų telefonų pardavimų. Taip pat siekiama, kad įmonė ir vėl augtų bei taptų pelninga. Verta paminėti, jog per ketverius metus darbuotojų skaičius bendrovėje buvo sumažintas per pusę.
Finansinė situacija ir akcijų kaina
Žemiau esančiame grafike galima išvysti BlackBerry pardavimų ir įmonės akcijų kainos Nasdaq biržoje pokyčius per pastaruosius trejus metus. Įmonės pardavimai gerokai mažėjo – per pastaruosius dvejus metus pardavimai sumenko daugiau nei 65%. Per tą patį laikotarpį išmaniųjų telefonų pardavimai (vienetais) sumažėjo beveik 80%. Svarbiausias ir daugiausiai pajamų bendrovei generuojantis regionas šiuo metu yra „Europos, Viduriniųjų Rytų ir Afrikos“, kadangi iš šio regiono gaunamos pajamos sudaro apie 43% visų pajamų. Verta priminti, kad prieš ketverius metus svarbiausia rinka buvo JAV, kurioje buvo gaunama 65% visų pajamų. Šiuo metu iš JAV gaunama mažiau nei 29% visų pajamų.
J. Chen vykdoma įmonės restruktūrizacija duoda pirmuosius vaisius, tačiau įmonės vadovui reikės įdėti dar daugiau pastangų, kad įmonė ir vėl taptų pelninga. Pavyzdžiui, 2013 m. bendrasis pelningumas buvo neigiamai paveiktas nurašymų, susijusių su neišparduotais naujos kartos telefonais, kas parodo, jog įmonės vadovas neteisingai įvertino išmaniųjų telefonų paklausą. Padėtis ateityje gali pagerėti, kadangi įmonė siekia generuoti pajamas nei iš mobiliųjų telefonų pardavimo, o iš programinės įrangos, kurios pelno marža yra žymiai didesnė negu telefonų. Taip pat verta atkreipti dėmesį į tai, jog įmonės neslegia didelė paskolų našta, kadangi vien turimų grynųjų pinigų ir jų ekvivalentų užtektų padengti turimas ilgalaikes paskolas. O tai leidžia įmonei būti lankstesnei ir padidina bendrovės išlikimo tikimybę.
Per pastaruosius penkerius metus BlackBerry akcijų kaina JAV biržoje sumenko 87%, investuotojams nusiviliant įmonės rezultatais ir analitikams priskiriant „parduoti” reitingus. Tačiau nuo metų pradžios BBRY akcijų kaina pakilo apie 29% ir yra ties 10 USD. Dauguma analitikų teigiamai įvertino paskelbtus naujausius BlackBerry ketvirtinius rezultatus ir kėlė įmonės akcijų reitingą. Remiantis Reuters.com pateikiama informacija, šiuo metu dauguma analitikų (~59%) BlackBerry akcijoms yra skyrę „laikyti” reitingą, kai prieš tris mėnesius tokį reitingą buvo skyrę tik kiek daugiau nei pusė (~51%) analitikų. „Pirkti“ rekomendaciją šiuo metu yra skyrę tik 2 iš 39 nagrinėjamų analitikų.
Taip pat verta atkreipti dėmesį į investuotojų turimas BlackBerry akcijų trumpąsias pozicijas (angl. short interest), kurios parodo, jog rinkos dalyvių noras uždirbti iš akcijų kainos kritimo sumažėjo beveik perpus nuo 2013 m. pasiektos viršūnės. Išsamesnį minėtų pozicijų vaizdą galima išvysti žemiau esančiame grafike.
Rizikos ir galimybės
Šiuo metu į bendrovę verta žiūrėti ne kaip į išmaniųjų telefonų gamintoją, o kaip į verslo sektorių nukreiptą techninės ir programinės įrangos kūrėją. Dauguma investuotojų didžiausias galimybes šiuo metu sieja su verslui skirta programine įranga BlackBerry Enterprise Server (BES) bei BBM Protected, kurių pagrindinis akcentas yra saugumas. Nepaisant taip sėkmės ir nesulaukusių pastaraisiais metais išleistų naujų išmaniųjų telefonų modelių, BlackBerry pranešė, jog pristatys naują išmanųjį telefoną Blackberry Passport, kurio ekranas bus beveik dvigubai platesnis nei Apple iPhone 5S ir kuris turės fizinę klaviatūrą. Prognozuojama, jog naujasis telefonas bus pristatytas jau šį rudenį.
BlackBerry akcininkai buvo nemaloniai nustebinti ir dauguma rinkos dalyvių skubėjo parduoti BBRY akcijas, kai mėnesio viduryje pasirodė naujienos apie Apple ir IBM susitarimą bendradarbiauti, teikiant verslui skirtas paslaugas. Planuojama, jog IBM verslo sektoriaus klientams siūlys Apple produktus, kuriuose jau bus įrašytos tikslingai sukurtos programos. Taigi Apple dar kartą gali tapti grėsmingas konkurentas Blackberry, kuri siekia savo veiklą nukreipti į verslo sektorių. Be to, BlackBerry prezidentas praėjusią savaitę užsiminė, jog taip pat pradėjo derybas dėl panašaus susitarimo su kitomis bendrovėmis, siekdamas išlaikyti ir pritraukti naujus verslo sektoriaus klientus. Šis pareiškimas suteikia vilčių, jog ir BlackBerry suras partnerių, kurie padės konkuruoti su iškilusia IBM-Apple grėsme.
Žinoma, bet kokios investicijos į bendrovę, kurios veikla yra nuostolinga, susijusios su labai didele rizika. Nepaisant to, BlackBerry restruktūrizacija eina į pabaigą ir įkvepia dalį rinkos dalyvių prisiimti minėtą riziką, tikintis didelio pelno. Artimiausių ketvirčių rezultatai parodys, ar BlackBerry sugebės atgauti bent dalį rinkos ir atrasti pelną generuojančią nišą. Tačiau verta atkreipti dėmesį į investuotojų netikrumą dėl BlackBerry ateities, kuris atsispindi ženkliuose trumpalaikiuose akcijų kainos svyravimuose.
Parengta LHV banko, remiantis BlackBerry skelbiamais duomenimis ir viešai prieinama informacija (blackberry.com, sec.gov, nasdaq.com) ir užsienio žiniasklaida (finance.yahoo.com, bloomberg.com). Šis straipsnis yra informacinio pobūdžio ir nereiškia rekomendacijos pirkti ar parduoti minimus vertybinius popierius.