Kiekvienas treideris - prekiautojas, jau praleidęs šiek tiek laiko rinkoje, puikiai žino, kad vieną kartą biržoje užsidirbti pinigų nėra menas – net jei kalbame apie didesnę nei vidutinę grąžą. Tikras laimėjimas yra nuolatinis pelnas, kuris mus tenkina. Tačiau labai dažnai pastarasis dalykas yra problema. Kokie rezultatai mus tikrai tenkina?
Kokias sumas arba kokį procentą nuo kapitalo turėtume uždirbti kas mėnesį, kad prekybą laikytume sėkminga?
Kartais manome, kad turime absoliučiai viską, kad pasiektume sėkmę. Mūsų strategija efektyvi ir pasiteisinusi, joje griežtai apibrėžti Stop Loss (nuostolių apribojimo) ir Take Profit (pelno realizavimo) lygiai bei neabejotinai palankus potencialaus pelno ir rizikos santykis, prekiaujame nuosekliai, nesileidžiame veikiami emocijų, tinkamai valdome pozicijos dydį. Ir vis dėlto laikui bėgant pradedame galvoti, kad galime daugiau, bandome „pataisyti“ savo prekybos sistemą arba pradedame atidaryti pozicijas „intuicijos“ įtakoje ir dėl to, užuot pagerinę generuojamą grąžos normą, imame patirti nuostolių, o tai sukelia mums nusivylimą, o tai savo ruožtu lemia tolesnes, dar rimtesnes klaidas.
Ar tai tikrai teisingas požiūris? Atrodo, kad ne, tiesa? Taigi, ar įmanoma išvengti tokio nepalankaus scenarijaus prekiautojo karjeroje? Žinoma. Raktas į sėkmę yra teisingas požiūris, nustatant tinkamus prekybos tikslus. Žemiau pristatysime iš verslo vadybos pasaulio žinomą metodą, kuris puikiai veikia ir valdant mūsų prekybą bei praktiškai turėtų paskatinti mūsų treidinimo profesionalumą:
Kaip nustatyti prekybos tikslus?
SMART metodas laikomas geriausiu tikslų nustatymo metodu – kilęs iš valdymo srities, bet puikiai veikiantis ir prekybos srityje. Anot jo, kiekvienas tikslas turi būti analizuojamas iš kelių pusių. SMART yra akronimas, apimantis būtent šiuos aspektus. Taigi, ką reiškia šis akronimas?
S (išsamus)
S – kiek detaliai. Teiginys „noriu uždirbti daug pinigų“ arba „noriu gyventi iš prekybos“ čia netiks. Čia turime nustatyti konkrečią vertę, kurią ketiname uždirbti kiekvieną dieną, per savaitę, mėnesį ar galbūt per metus. Kaip galima nustatyti tokią vertę?
Pirmiausia turėtume išanalizuoti savo paskutinių savaičių, kai prekiavome reguliariai, rezultatus. Koks buvo mūsų vidutinis pelnas iš vienos pozicijos? Kiek pozicijų vidutiniškai atidarėme per dieną? Koks buvo mūsų efektyvumas – pasiektų pozicijų su Take Profit (pelno realizavimas) lygiu skaičius, palyginti su pasiektais Stop Loss (nuostolių apribojimas). Koks buvo mūsų vidutinis pelno ir rizikos santykis? Šie klausimai ne visada malonūs, o nuodugniai išanalizuoti kiekvieną pasirinkto laikotarpio elementą yra varginantis, daug laiko reikalaujantis darbas. Tačiau tik atlikę tokią analizę galėsime patikimai nustatyti savo galimybes.
M (išmatuojamas)
M – kiek išmatuojama. Kiekvienas tikslas turi būti išmatuojamas. Prekybos atveju šis tikslų nustatymo aspektas yra gana lengvas, nes mūsų tikslas turėtų būti konkreti, griežtai nustatyta grąžos norma.
A (patrauklus)
A – kaip patrauklu. Kad išliktume motyvuoti, mūsų prekybos tikslas turi atnešti realios naudos mūsų gyvenimui. Jei užsidirbame pinigų per prekybą, turime jausti, kad tai darome ne vien dėl jų turėjimo. Todėl už sąžiningą savo prekybos tikslų pasiekimą verta finansuoti sau tam tikrą materialinį atlygį. Tačiau svarbu atsiminti, kad trumpalaikės sėkmės atveju neturėtumėte užmigti ant laurų ir išlaikyti savo efektyvumą.
R (realistiškas)
R – kaip realistiška. Prielaida „noriu iš prekybos uždirbti tiek pinigų, kiek Warrenas Buffettas ir George'as Sorosas kartu paėmus“ arba „noriu sumušti Larry Williamso (11376 %) grąžos rekordą“ nėra realus požiūris. Žinoma, treneriai ir motyvaciniai kalbėtojai iškart pasakys, kad „dangus yra riba“. Tačiau jie patys vis dar veda mokymus ir dirba su kitais, o Forbes tvarkomame turtingiausių pasaulio žmonių sąraše kažkodėl jų nerandame.
Todėl pasirinkti tikslai turi būti visiškai realūs, kad juos būtų galima pasiekti pagal mūsų naudojamą prekybos strategiją ir remiantis rezultatais, kuriuos reguliariai pasiekėme praeityje.
T (laikotarpis)
T – koks laikotarpis. Per kiek laiko planuojame pasiekti savo ilgalaikį tikslą? Kiek laiko užtruks, kad būtų pasiektas mažesnis trumpalaikis tikslas? Nustatyti momentą, iki kurio turime stengtis, yra papildoma motyvacija. Kas nutiks, jei praleisime terminą arba nepasieksime tikslo? Tada turime tinkamiausią laiką atlikti prekybinį „sąžinės egzaminą“.
Esant tokiai situacijai, turime gerai pagalvoti, ką galėjome padaryti geriau, kur padarėme klaidų, o tada nedelsiant jas pašalinti, padaryti teisingas išvadas ir neleisti, kad tokios klaidos pasikartotų ateityje. Tai nėra lengva užduotis, bet tikrai įmanoma.
Ką dar reikėtų atsiminti nustatant prekybos tikslus?
Galiausiai pravers dar vienas patarimas. Na, verta pradėti nuo to, kad iš pradžių mūsų trumpalaikis tikslas būtų šiek tiek mažesnis nei mūsų apskaičiuotas vidutinis prekybos rezultatas, žinoma, jei tik jis yra teigiamas, ir jei pragyvename iš prekybos – tai leidžia patenkinti namų ūkio biudžeto poreikius. Tačiau pastebėję, kad nesunkiai jį galime pasiekti bent keliolikos nepertraukiamų sesijų metu, galime palaipsniui jį padidinti.
Žinoma, viskas proto ribose – kad per daug nespaustumėte savęs. Vis dar pasikliaudami SMART metodu, turėtume prisiminti, kad mūsų tikslas turi būti patrauklus, tačiau tuo pačiu negali nustoti būti realus.
Parengta remiantis užsienio internetiniais tinklapiais
Kokias sumas arba kokį procentą nuo kapitalo turėtume uždirbti kas mėnesį, kad prekybą laikytume sėkminga?
Kartais manome, kad turime absoliučiai viską, kad pasiektume sėkmę. Mūsų strategija efektyvi ir pasiteisinusi, joje griežtai apibrėžti Stop Loss (nuostolių apribojimo) ir Take Profit (pelno realizavimo) lygiai bei neabejotinai palankus potencialaus pelno ir rizikos santykis, prekiaujame nuosekliai, nesileidžiame veikiami emocijų, tinkamai valdome pozicijos dydį. Ir vis dėlto laikui bėgant pradedame galvoti, kad galime daugiau, bandome „pataisyti“ savo prekybos sistemą arba pradedame atidaryti pozicijas „intuicijos“ įtakoje ir dėl to, užuot pagerinę generuojamą grąžos normą, imame patirti nuostolių, o tai sukelia mums nusivylimą, o tai savo ruožtu lemia tolesnes, dar rimtesnes klaidas.
Ar tai tikrai teisingas požiūris? Atrodo, kad ne, tiesa? Taigi, ar įmanoma išvengti tokio nepalankaus scenarijaus prekiautojo karjeroje? Žinoma. Raktas į sėkmę yra teisingas požiūris, nustatant tinkamus prekybos tikslus. Žemiau pristatysime iš verslo vadybos pasaulio žinomą metodą, kuris puikiai veikia ir valdant mūsų prekybą bei praktiškai turėtų paskatinti mūsų treidinimo profesionalumą:
Kaip nustatyti prekybos tikslus?
SMART metodas laikomas geriausiu tikslų nustatymo metodu – kilęs iš valdymo srities, bet puikiai veikiantis ir prekybos srityje. Anot jo, kiekvienas tikslas turi būti analizuojamas iš kelių pusių. SMART yra akronimas, apimantis būtent šiuos aspektus. Taigi, ką reiškia šis akronimas?
S (išsamus)
S – kiek detaliai. Teiginys „noriu uždirbti daug pinigų“ arba „noriu gyventi iš prekybos“ čia netiks. Čia turime nustatyti konkrečią vertę, kurią ketiname uždirbti kiekvieną dieną, per savaitę, mėnesį ar galbūt per metus. Kaip galima nustatyti tokią vertę?
Pirmiausia turėtume išanalizuoti savo paskutinių savaičių, kai prekiavome reguliariai, rezultatus. Koks buvo mūsų vidutinis pelnas iš vienos pozicijos? Kiek pozicijų vidutiniškai atidarėme per dieną? Koks buvo mūsų efektyvumas – pasiektų pozicijų su Take Profit (pelno realizavimas) lygiu skaičius, palyginti su pasiektais Stop Loss (nuostolių apribojimas). Koks buvo mūsų vidutinis pelno ir rizikos santykis? Šie klausimai ne visada malonūs, o nuodugniai išanalizuoti kiekvieną pasirinkto laikotarpio elementą yra varginantis, daug laiko reikalaujantis darbas. Tačiau tik atlikę tokią analizę galėsime patikimai nustatyti savo galimybes.
M (išmatuojamas)
M – kiek išmatuojama. Kiekvienas tikslas turi būti išmatuojamas. Prekybos atveju šis tikslų nustatymo aspektas yra gana lengvas, nes mūsų tikslas turėtų būti konkreti, griežtai nustatyta grąžos norma.
A (patrauklus)
A – kaip patrauklu. Kad išliktume motyvuoti, mūsų prekybos tikslas turi atnešti realios naudos mūsų gyvenimui. Jei užsidirbame pinigų per prekybą, turime jausti, kad tai darome ne vien dėl jų turėjimo. Todėl už sąžiningą savo prekybos tikslų pasiekimą verta finansuoti sau tam tikrą materialinį atlygį. Tačiau svarbu atsiminti, kad trumpalaikės sėkmės atveju neturėtumėte užmigti ant laurų ir išlaikyti savo efektyvumą.
R (realistiškas)
R – kaip realistiška. Prielaida „noriu iš prekybos uždirbti tiek pinigų, kiek Warrenas Buffettas ir George'as Sorosas kartu paėmus“ arba „noriu sumušti Larry Williamso (11376 %) grąžos rekordą“ nėra realus požiūris. Žinoma, treneriai ir motyvaciniai kalbėtojai iškart pasakys, kad „dangus yra riba“. Tačiau jie patys vis dar veda mokymus ir dirba su kitais, o Forbes tvarkomame turtingiausių pasaulio žmonių sąraše kažkodėl jų nerandame.
Todėl pasirinkti tikslai turi būti visiškai realūs, kad juos būtų galima pasiekti pagal mūsų naudojamą prekybos strategiją ir remiantis rezultatais, kuriuos reguliariai pasiekėme praeityje.
T (laikotarpis)
T – koks laikotarpis. Per kiek laiko planuojame pasiekti savo ilgalaikį tikslą? Kiek laiko užtruks, kad būtų pasiektas mažesnis trumpalaikis tikslas? Nustatyti momentą, iki kurio turime stengtis, yra papildoma motyvacija. Kas nutiks, jei praleisime terminą arba nepasieksime tikslo? Tada turime tinkamiausią laiką atlikti prekybinį „sąžinės egzaminą“.
Esant tokiai situacijai, turime gerai pagalvoti, ką galėjome padaryti geriau, kur padarėme klaidų, o tada nedelsiant jas pašalinti, padaryti teisingas išvadas ir neleisti, kad tokios klaidos pasikartotų ateityje. Tai nėra lengva užduotis, bet tikrai įmanoma.
Ką dar reikėtų atsiminti nustatant prekybos tikslus?
Galiausiai pravers dar vienas patarimas. Na, verta pradėti nuo to, kad iš pradžių mūsų trumpalaikis tikslas būtų šiek tiek mažesnis nei mūsų apskaičiuotas vidutinis prekybos rezultatas, žinoma, jei tik jis yra teigiamas, ir jei pragyvename iš prekybos – tai leidžia patenkinti namų ūkio biudžeto poreikius. Tačiau pastebėję, kad nesunkiai jį galime pasiekti bent keliolikos nepertraukiamų sesijų metu, galime palaipsniui jį padidinti.
Žinoma, viskas proto ribose – kad per daug nespaustumėte savęs. Vis dar pasikliaudami SMART metodu, turėtume prisiminti, kad mūsų tikslas turi būti patrauklus, tačiau tuo pačiu negali nustoti būti realus.
Parengta remiantis užsienio internetiniais tinklapiais