Kaip mokyti vaikus elgtis su pinigais?

» Straipsniai » Renginiai
Žurnalo "Investuok" rugsėjo mėnesį surengtame seminare į šį klausimą bandė atsakyti Finansinio savarankiškumo mokyklos direktorius Žilvinas Jančoras.
versija spausdinimui
Autorius: Investuok Data: 2008-10-14 16:40 Komentarai: (0)
Rugsėjo pabaigoje žurnalas „Investuok“ vėl kvietė į seminarus didžiuosiuose Lietuvos miestuose. Donatas Frejus, „Aurora holdingo“ direktorius, pristatė savo požiūrį į situaciją pasaulio rinkose, tačiau daugiausiai diskusijų sukėlė antroji seminaro tema „Kaip mokyti vaikus elgtis su pinigais?“. Į šį klausimą susirinkusiesiems bandė atsakyti Finansinio savarankiškumo mokyklos direktorius Žilvinas Jančoras.

Kas yra pinigai?

To paties žurnalo „Investuok“ seminaro dalyvių klausė ir Ž. Jančoras, pabrėždamas, kad prieš pradedant vaikus mokyti, kaip su jais elgtis, reikia išaiškinti, kas tai yra. Pasak Ž. Jančoro, iš tiesų tai yra tik idėja, žmonių sugalvota priemonė, kuria naudotis tėvai pamiršta vaikus išmokyti. „Duodami vaikui 5 Lt ir nepaaiškindami, ką su jais veikti, jo pinigų valdymo neišmokysite. Labai svarbu, kad vaikai nuo mažens žiūrėtų į pinigus kaip į priemonę savo tikslams pasiekti, o ne kaip į pagrindinį tikslą. Reikia su vaikais šnekėtis ir pratinti juos prie pinigų, kad jų nebijotų ir suprastų pinigų svarbą“, – teigė Ž. Jančoras.

10 Lt kišenpinigių – daug?

„Tai priklauso nuo šeimos pajamų, vaiko amžiaus ir poreikių, – žurnalo „Investuok“ seminaro dalyviams sakė Ž. Jančoras. – Taip pat svarbu, ar tai pinigai dienai, savaitei ar mėnesiui, o gal net metams. Kuo ilgesniam laikotarpiui skirsite vaikui pinigų, tuo geriau jis išmoks su jais elgtis.“ Pasak Finansinio savarankiškumo mokyklos direktoriaus Ž. Jančoro, nereikia persistengti ir duoti per daug kišenpinigių – pinigų trūkumas verčia vaiką rinktis, ir tai yra pagrindinis mokymo elementas. Svarbu skatinti vaiką patį rūpintis savo išlaidomis ir priimti su finansais susijusius sprendimus. Kuo daugiau su pinigais susijusių klaidų bus padaryta vaikystėje ar paauglystėje, tuo mažiau vaikas jų padarys vėliau.

Lengviems pinigams – NE!

„Lengvai uždirbami pinigai išleidžiami greitai ir neefektyviai, – žurnalo „Investuok“ seminaro dalyviams teigė Ž. Jančoras, – todėl užmokestis už atliktus ne pirmo būtinumo buities darbus, tokius kaip automobilio plovimas, žolės pjovimas ir pan., gali padėti vaikui suprasti pinigų vertę. Žaidimas vaikui – pagrindinė mokymosi priemonė, todėl diskusijos, derybos, susikurtos taisyklės tik skatina vaiką domėtis ir mokytis pinigų valdymo meno.“

Pasak Ž. Jančoro, vaikui svarbu paaiškinti, kad pinigai susiję su atsakomybe: kiek sugebama jos prisiimti, tiek vėliau gaunama grąžos ir tiek atsakomybės tau patiki kiti. Reikia pasitikėti savo vaiku ir skatinti jo domėjimąsi pinigais bei investavimu. Jeigu vaikas nori pradėti savo mažą verslą, pirmyn! Yra 99 %, tikimybė, kad jam duotus pinigus prarasite, tačiau jūsų vaikas gaus geriausias pamokas apie pinigus. Ši jūsų investicija į vaiko išsilavinimą leis jam nebedaryti tokių klaidų ir neprarasti gerokai daugiau pinigų ateityje.

„Mama, kas tas indėlis?“

„Planuojate šeimos biudžetą? Diskutuojate, imti paskolą ar ne? O gal kalbatės kitomis, su pinigais susijusiomis, temomis? Jokiu būdu nevarykite vaiko iš kambario, – susirinkusiuosius tikino Ž. Jančoras. – Iš pradžių vaikas nesupras sudėtingų terminų, bet jo smegenys užfiksuos gautą informaciją ir ją panaudos vėliau. Tai bus pirmas žingsnis skatinant vaiką domėtis. Klausydamas, skaitydamas (yra nemažai vaikams skirtų knygų apie pinigus), klysdamas ir imdamas pavyzdį iš savo tėvų, vaikas kaups finansines žinias ir patirtį.“ Pasak Ž. Jančoro, pastebėjus didesnį vaiko susidomėjimą pinigais, verslu, reikia rasti jam bendraminčių, nes, žinia, vaikų, turinčių tokį polinkį, nėra daug, ir dažnai jie, nenorėdami išsiskirti ir bendraamžių, pasiduoda aplinkinių įtakai ir domisi „populiariais“ užsiėmimais. Tam galėtų pagelbėti įvairūs klubai, mokyklėlės, stovyklos, kursai ir pan.

Kas tie memai?

„Tai – elgsenos programos (būdai), kurie gali būti perduodami vieno žmogaus kitam ar vienos žmonių kartos kitai mokymų ir pamėgdžiojimo būdu, – žurnalo „Investuok“ seminaro dalyviams teigė Ž. Jančoras. – Geriausias pavyzdys – vaikai mokosi stebėdami ir mėgdžiodami suaugusiųjų elgesį. Memus sunku, bet įmanoma pakeisti ar įdiegti tokius, kuriuos mes matome kaip teisingus ir sektinus. Labai svarbu, kad tėvai tai suprastų, patys domėtųsi ir stengtųsi rodyti vaikams geriausią pavyzdį.

Vita Lysovaitė

 
Dar nėra komentarų